کد مطلب:278614 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:177

روایات
1- امام صادق علیه السلام فرمود: «...امام قائم علیه السلام به كعبه تكیه می زند، دستش را دراز می كند، «بیضاء من غیر سوء» [1] بدون هیچ عیب و مرضی، نورانی دیده می شود و می گوید: «این دست خدا و از جانب خدا و به امر خداست.» سپس این آیه را تلاوت می كند: (ان الذین یبایعونك انما یبایعون الله، یدالله فوق ایدیهم، فمن نكث فانما ینكث علی نفسه...) [2] .

اول كسی كه دست او را می بوسد و با او بیعت می كند جبرئیل است، سپس فرشتگان و نجباء (برگزیدگان) جنیان بیعت می كنند و آن گاه نقباء (بزرگان) دست بیعت می دهند...» [3] .

2- محمد بن مسلم از امام باقر علیه السلام در مورد آیه ی (أمن یجیب المضطر اذا دعاه) [4] نقل می كند كه فرمود: «درباره ی قائم علیه السلام و جبرئیل كه روی ناودان و به صورت پرنده ای سفید به عنوان اولین مخلوق پروردگار با او بیعت می كند و بعد از آن سیصد و سیزده نفر از مردم با او بیعت می كنند، نازل شده است.» [5] .

3- ابو خالد كابلی می گوید: امام باقر علیه السلام فرمود: «در مكه، برای عمل به كتاب خدا و سنت پیامبرش با امام علیه السلام بیعت می شود، آن گاه امام علیه السلام، حاكمی در مكه



[ صفحه 170]



می گمارد و به سمت مدینه حركت می كند...» [6] .

4- ابو بصیر می گوید: مردی از امام صادق علیه السلام سوال كرد: چند نفر با قائم علیه السلام خروج می كند؟ مردم می گویند با او سیصد و سیزده نفر به تعداد مجاهدان بدر خروج می كنند» فرمود: جز در بین عده ای اولی قوه (نیرومند) خروج نمی كند و اولوالقوه (نیرومندان) كمتر از ده هزار نفر نیست.» [7] .

5- عوام بن زبیر می گوید: امام صادق علیه السلام فرمود: «قائم علیه السلام با چهل و پنج نفر از نه قبیله (منطقه یا محله)خروج می كند، از یك قبیله یك نفر، از قبیله ای دو نفر، از قبیله ای سه نفر، از قبیله ای چهار نفر، از قبیله ای پنج، از قبیله ای شش از قبیله ای هفت، از قبیله ای هشت و از قبیله ای نه نفر تا اینكه چهل و پنج نفر تمام شود.» [8] .

6- طبرسی، صاحب مجمع البیان، ذیل آیه شریفه ی (أینما تكونوا یأت بكم الله جمیعا) [9] می نویسد: «در اخبار اهل بیت علیه السلام نقل شده است كه مقصود، اصحاب مهدی علیه السلام در آخر الزمان است، و امام رضا علیه السلام فرمود: «به خدا قسم، وقتی قائم ما قیام كند، خداوند همه شیعیان ما را از تمام مناطق به دور او جمع خواهد كرد. [10] .

7- طبرسی در ذیل آیه (ان الأرض یرثها عبادی الصالحون) [11] از امام باقر علیه السلام نقل می كند كه فرمود: آنها یاران مهدی علیه السلام در آخر الزمان هستند.» [12] .

8- ابوبصیر می گوید: امام صادق علیه السلام فرمود: «عده ی كمی از عرب با قائم همراهند.» به آن حضرت عرض شد: «عده ی زیادی از آنها در این باره حرف می زنند.» فرمود: «مردم، ناگزیر، باید آزمایش شوند، سره از ناسره و مؤمن از غیر مؤمن بازشناخته شود و غربال شوند، و عده زیادی از مردم از غربال خارج خواهند



[ صفحه 171]



شد.» [13] .

9- امام صادق علیه السلام فرمود: «از عرب بپرهیزید، در مورد آنها خبر ناگواری هست، بدانید كه یك نفر هم از آنها همراه قائم خروج نخواهد كرد.» [14] .

10- ریان بن شبیب در حدیث فضل الحسین علیه السلام، از قول امام رضا علیه السلام نقل می كند كه فرمود: «هفت هزار فرشته برای یاری امام حسین به زمین فرود آمدند، اما به آنها اجازه یاری و جنگ داده نشد، آنها غبارآلود و پریشان در كنار قبر آن حضرت آماده اند تا اینكه قائم قیام كند و آنها او را یاری كنند.» [15] .

11- امام صادق علیه السلام فرمود: «قائم علیه السلام در میان كمتر از فئه (گروه) خروج نخواهد كرد و فئه از ده هزار نفر كمتر نیست.» [16] .

12- عمر بن شمر می گوید: نزد امام باقر علیه السلام از مهدی علیه السلام نام برده شد، امام فرمود: در حالی وارد كوفه می شود كه سه بیرق، اوضاع كوفه را در هم ریخته است آن گاه همه چیز، خالص تحت ولایت او قرار می گیرد...» [17] .

13- عبدالرحمن بن حجاج از امام صادق علیه السلام نقل می كند كه فرمود: «وقتی قائم قیام كند، به دشت كوفه می آید و به محلی اشاره كرده می گوید: «اینجا را حفر كنید.» آن جا را حفر می كنند و دوازده هزار زره، دوازده هزار شمشیر و دوازده هزار كلاه خود جنگی كه هر كلاه خود دو طرف دارد بیرون می آورند، سپس دوازده هزار نفر از موالی و عجم را فرا می خواند و آن لباسها را به تن آنها می پوشاند و می گوید: «هر كس این لباس را بر تن نداشت، او را بكشید.» [18] .

14- امام صادق علیه السلام فرمود: وقتی قائم از پشت این خانه ظهور كند خداوند بیست و هفت مرد را با او بر می انگیزد كه چهارده تن آنها از قوم موسی علیه السلام



[ صفحه 172]



هستند...» [19] .

15- امام باقر علیه السلام فرمود: «وقتی قائم ظهور كند و به كوفه وارد شود، خداوند از ورای كوفه، هفتاد هزار صدیق را بر می انگیزد كه یار و یاورش باشند.» [20] .

16- امام باقر علیه السلام فرمود: «گویا قائم اهل بیتم را می بینم كه به نجف شما وارد می شود و بیرق رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم را می گشاید و وقتی بیرق را باز كرد فرشتگانی كه در جنگ بدر پیامبر را یاری كردند فرود می آیند.» [21] .

17- محمد بن مسلم می گوید: امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند دو شهر، یك در شرق و یكی در مغرب، دارد، [22] در آنها مردمی هستند كه ابلیس را نمی شناسند و از خلقت او بی اطلاعند، همیشه آنها با ما دیدار می كنند، آنچه را نیاز دارند از ما می پرسند، ما هم به آنها می آموزیم، از ما می خواهند برایشان دعا كنیم و در مورد زمان ظهور قائم ما، از ما سوال می كنند، اهل عبادت و مجاهده ی شدید هستند.» تا آنجا كه فرمود: «گروهی از آنها هستند كه از زمانی كه منتظر قائم هستند سلاح را كنار نگذاشته اند، از خدا درخواست می كنند كه آن حضرت رابه ایشان بنمایاند. [23] .

18- هشام بن سالم می گوید:امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند در مشرق شهری دارد به نام جابلقا كه دوازده هزار دروازده ی طلایی دارد و بین هر دروازه با دروازه ی مجاورش یك فرسخ فاصله است. هر دری برجی دارد كه در آن دوازده هزار رزمنده با اسبهای آماده و سلاح برنده منتظر قیام قائم ما هستند، و خداوند در مغرب شهری دارد به نام (جابلصا)، [24] سپس امام علیه السلام فرمود كه آنهم مثل جابلقاست و در



[ صفحه 173]



انتظار قائم ما هستند.»

19- مفضل می گوید: امام صادق علیه السلام فرمود: «همراه با قائم علیه السلام سیزده نفر زن هستند.» عرض كردم: «به آنها چه كاری واگذار می كند؟» فرمود: «آنها مجروحان را مداوا و از بیماران نگهداری و پرستاری می كنند، همچنانكه در زمان پیامبر چنین بود.»، [25] در ادامه حدیث نامهای آنها ذكر شده است.

20- جابر جعفی از امام باقر علیه السلام نقل می كند: «...به خدا قسم، سیصد و چند ده نفر كه پنجاه نفر زن در میان آنها هستند، بدون قرار قبلی، مثل تكه های ابر پاییزی كه به سرعت باد در حركتند، یكی پس دیگری وارد مكه می شوند و گرد هم می آیند و آن مصداق همین آیه شریفه است كه فرمود: (أینما تكونوا یأت بكم الله جمیعا ان الله علی كل شی ء قدیر)... [26] » [27] .


[1] اشاره به آيه ي 32 سوره ي قصص است كه خداوند به موسي فرمود: دست در گريبانت فرو بر و آن را نوراني، بدون عيب، بيرون آر. حضرت حجت نيز عينا همين عمل را انجام دهد.

[2] فتح: 10- آنها كه با تو بيعت كنند همانا با خدا بيعت كرده اند، قدرت پروردگار از تمام قدرتها برتر است و هر كه نقض بيعت كند به زيان خويش پيوند گسسته است.

[3] بحارالانوار، ج 53، ص 8، از روايت 1.

[4] نمل: 62- يا كيست كه دعاي درمانده را چون بخواندش، اجابت مي كند؟!.

[5] اثبات الهداه، ج 3، ص 546، روايت 538.

[6] اثبات الهداه، ج 3، ص 583، روايت 774.

[7] اثبات الهداه، ج 3، ص 491، روايت 234.

[8] اثبات الهداه، ج 3، ص 496، روايت 258.

[9] بقره: 148- هر جا باشيد همه شما را يك جا گرد مي آورد.

[10] اثبات الهداه، ج 3، ص 524، روايت 415.

[11] انبياء: 105- زمين را بندگان صالح من به ارث مي برند.

[12] اثبات الهداه، ج 3، ص 525، روايت 419.

[13] اثبات الهداه، ج 3، ص 537، روايت 489.

[14] اثبات الهداه، ج 3، ص 517، روايت 376.

[15] اثبات الهداه، ج 3، ص 456، روايت 85.

[16] اثبات الهداه، ج 3، ص 548، روايت 549.

[17] اثبات الهداه، ج 3، ص 555، روايت 588.

[18] اثبات الهداه، ج 3، ص 558، روايت 611.

[19] اثبات الهداه، ج 3، ص 573، روايت 707.

[20] اثبات الهداه، ج 3، ص 584، روايت 788.

[21] اثبات الهداه، ج 3، ص 548، روايت 548.

[22] مقصود از اينكه خداوند شهر هايي دارد، شايد اين باشد كه مردم از آنها بي اطلاعند و فقط خداوند به حال آنها عالم است، يا اينكه خداوند به آنها عنايتي ويژه دارد، يا هر دو، وگرنه تمام هستي از آن خداست و اختصاص دو شهر به خدا معني ندارد. والله العالم. مترجم.

[23] اثبات الهداه، ج 3، ص 522، روايت 405.

[24] اثبات الهداه، ج 3، ص 522، روايت 406.

[25] اثبات الهداه، ج 3، ص 575، روايت 725.

[26] بقره: 148- هر جا باشيد خداوند شما را گرد هم آورد كه او بر هر كاري تواناست.

[27] تفسير البرهان، ج 2، ص 164، روايت 10.