کد مطلب:278616 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:174

روایات
1- امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: «یاران مهدی جوان هستند و پیر در میان آنها وجود ندارد مگر به مقدار سرمه در چشم و نمك در غذا، و كمترین چیز در غذا نمك است.» [1] .

2- امام صادق علیه السلام فرمود: «گویا قائم علیه السلام را بر منبر كوفه می بینم كه سیصد و



[ صفحه 175]



سیزده تن از یارانش، به عدد مجاهدان بدر، گرداگردش را گرفته اند، آنها یاران بیرقها [2] و حكام خدا در روی زمین هستند...» [3] .

3- امام باقر علیه السلام فرمود: «گویا اصحاب و یاران امام قائم علیه السلام را می بینم كه شرق و غرب را پر كرده اند، هیچ چیز در عالم پیدا نمی شود مگر اینكه از آنها اطاعت می كند، و حتی درندگان و پرندگان وحشی نیز مطیع آنها هستند، همه چیز در روی زمین خواهان به دست آوردن رضایت آنهاست تا جایی كه قطعه ای از زمین بر قطعه ای دیگر افتخار می كند و می گوید: «امروز مردی از یاران قائم علیه السلام از روی من عبور كرد.» [4] .

4- ابو بصیر می گوید: امام صادق علیه السلام فرمود: «اینكه لوط علیه السلام به قومش گفت: (لو أن لی بكم قوه أو اوی الی ركن شدید)، [5] چیزی جز آرزوی داشتن نیروی حضرت قائم، و تكیه به قدرت یاران آن حضرت نبود، به هر مردی از یاران امام علیه السلام، نیروی چهل مرد داده شده و دلش از پاره های آهن محكمتر و قویتر است، اگر از كوهها عبور كنند، كوهها از هم می پاشند، تا خداوند عزوجل راضی نشود شمشیرهایشان را غلاف نخواهند كرد.» [6] .

5- مفضل بن عمر می گوید: امام صادق علیه السلام فرمود: آیه ی (أینما تكونوا یأت بكم الله جمیعا) [7] درباره ی آن عده از اصحاب امام قائم علیه السلام، كه غایب هستند نازل شده است كه ناگاه شب هنگام از بسترهایشان غایب می شوند و صبح در مكه هستند،



[ صفحه 176]



بعضی از آنها در میان ابر حركت می كنند، اسم آنها، نام پدرشان و سیما و قیافه و نسبشان شناخته می شود.» مفضل می گوید: عرض كردم: فدایت شوم، ایمان كدام یك از آنها قویتر است؟ فرمود: «آنكه روز در میان ابر حركت می كند.» [8] .

6- جابر جعفی می گوید: امام باقر علیه السلام فرمود: «در بین ركن و مقام، سیصد و چند نفر، به تعداد مجاهدان بدر، با امام بیعت می كنند، كه برگزیدگان مصر، شایستگان اهل شام، و نیكان عراق در میان آنها وجود دارند، آن گاه آنچه خداوند اراده كند به دست امام قائم بر پا می شود.» [9] .

7- ابان بن تغلب می گوید: با امام محمد باقر در مسجد كوفه - مسجد الحرام - بودم، آن حضرت در حالی كه دستم را گرفته بود فرمود: «ای ابان سیصد و سیزده نفر به این مسجد خواهند آمد، مردم مكه می دانند كه هنوز پدران و اجداد آن افراد هم به دنیا نیامده اند، شمشیرهایی با خود دارند كه روی هر كدام، نام صاحب شمشیر به دنیا نیامده اند، شمشیرهایی با خود دارند كه روی هر كدام، نام صاحب شمشیر و نام پدرش و حسب و نسبش نوشته شده است، آن گاه منادی ندا می دهد كه: «این مهدی است كه چون داوود و سلیمان قضاوت می كند، و در قضاوت كردن احتیاجی به دلیل و شاهد ندارد.» [10] .

8- امام باقر علیه السلام فرمود: «...شمشیرهایی بر خود بسته اند كه بر روی هر كدام هر هزار كلمه نوشته شده و هر كلمه كلید هزار كلمه است، باد از هر ناحیه ای وزیدن می گیرد ندا می دهد كه: «این مهدی است كه همچون داوود قضاوت می كند و به شاهد و مدرك احتیاج ندارد.» [11] .

9- امام باقر علیه السلام فرمود: «یاران قائم، سیصد و سیزده نفر از فرزندان عجم هستند، بعضی از آنها به هنگام روز در میان ابر حركت می كنند، به اسم خودشان و نام و پدرشان و حسب و نسب شناخته می شوند، بعضی از آنها بر بستر خوابیده اند ولی



[ صفحه 177]



ناگهان بدون قرار قبلی در مكه گرد هم می آیند.» [12] .

10- حسین بن ثویر بن ابی فاخته از پدرش از امام زین العابدین نقل می كند كه فرمود: «وقتی قائم ما قیام كند خداوند مرض و ناراحتی را از شیعیان ما می برد و دلهاشان را چون پاره های آهن، محكم قرار می دهد و نیروی هر مردی را با نیروی چهل نفر برابر می گرداند و آنها را حاكم و رئیس بر مردم قرار می دهد.» [13] .

11- امام صادق علیه السلام فرمود: اصحاب حضرت موسی طبق آیه (ان الله مبتلیكم بنهر)، [14] با خوردن از آب نهری امتحان شدند، یاران قائم نیز تحت چنین امتحانی واقع خواهند شد.» [15] .


[1] اثبات الهداه، ج 3، ص 517، روايت 377.

[2] در متن روايت، عبارت «أصحاب الألويه» است كه ما، ياران بيرقها ترجمه كرديم ولي ظاهرا، به قرينه ي اينكه آنها در زمين حاكم هستند و روايت در مقام بيان قدرت آنهاست، چنانكه در روايت ششم از فصل اول همين باب نيز چنين است، ممكن است «أصحاب الولايه» يعني داراي ولايت، بوده باشد، و اين با معني بقيه قسمتهاي روايت سازگارتر است. مترجم.

[3] اثبات الهداه، ج 3، ص 494، روايت 247.

[4] اثبات الهداه، ج 3، ص 494، روايت 248.

[5] هود: 80- اي كاش در برابر شما نيرويي داشتم يا به شخص قابل اعتماد و قدرتمندي پناه مي بردم.

[6] اثبات الهداه، ج 3، ص 494، روايت 249.

[7] بقره: 148- هر جا كه باشيد همه ي شما را گرد هم مي آورد.

[8] اثبات الهداه، ج 3، ص 493، روايت 246.

[9] اثبات الهداه، ج 3، ص 517، روايت 378.

[10] اثبات الهداه، ج 3، ص 546، روايت 537.

[11] اثبات الهداه، ج 3، ص 546، روايت 539.

[12] اثبات الهداه، ج 3، ص 547، روايت 540.

[13] اثبات الهداه، ج 3، ص 496، روايت 259.

[14] بقره: 249- خداوند شما را به نهر آبي مي آزمايد.

[15] اثبات الهداه، ج 3، ص 516، روايت 367.