کد مطلب:278618 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:155

روایات
1- جابر می گوید: گروهی بودیم كه بعد از انجام مناسك، بر امام باقر علیه السلام وارد شدیم و با ایشان خداحافظی كرده عرض كردیم: «یا بن رسول الله! توصیه ای بفرمائید.» پس امام علیه السلام فرمود: «امر ما و آنچه از جانب ما به شما رسیده است مراعات كنید، اگر آن را موافق قرآن یافتید به آن عمل كنید و اگر آن را موافق قرآن نیافتید رد كنید و اگر امر بر شما مشتبه شد و نداستید چه كنید، تامل كنید و آن را به



[ صفحه 179]



ما برگردانید تا اینكه برایتان تفسیر كرده مطلب را روشن نمائیم. اگر آن طور كه ما توصیه كردیم عمل نمودید و از آن تخطی نكردید، در این صورت هر یك از شما، قبل از خروج قائم ما از دنیا برود شهید به حساب می آید و اگر قائم ما را درك كند و در ركاب او كشته شود اجر دو شهید را دارد و هر كس در كنار او، دشمنی از دشمنانش را بكشد پاداش بیست شهید دارد.» [1] .

2- عبدالحمید واسطی می گوید: به امام باقر عرض كردم: «خداوند سالمت بدارد، ما در انتظار این امر، بازارها و كسبمان را ترك كردیم تا جایی كه نزدیك است بعضی از ما، به احتیاج و درخواست بیفتد.»فرمود: «ای عبدالحمید!آیا فكر می كنی كسی كه خود را برای خدا در گرفتاری و مشقت افكنده است، خداوند، راه خلاصی برایش قرار نمی دهد؟ آری به خدا قسم، خدا برایش گریزگاهی از گرفتاری قرار خواهد داد، رحمت خداوند بر كسی كه به خاطر ما، خود را به گرفتاری بیندازد، رحمت خداوند بر كسی كه به خاطر ما، خود را به گرفتاری بیندازد، رحمت خداوند بر كسی كه امر ما را زنده بدارد.» عرض كردم: «اگر قبل از اینكه قائم را درك كنم از دنیا بروم چطور؟» فرمود: «هر كس از شما كه بگوید: «اگر قبل از اینكه قائم آل محمد را درك كنم او را یاری می كنم»، او مثل كسی است كه در كنار او شمشیر زده است. و كسی كه در كنار او شهید شود، دو شهادت نصیبش شده است - یا ثواب دو شهادت را دارد.- [2] .

3- ابی الجارود از امام باقر علیه السلام نقل می كند: «بدان كه بنی امیه، سلطنتی دارند كه مردم نمی توانند آن را از ایشان بگیرند و اهل حق، دولت و حكومتی دارند كه وقتی زمان برقراری آن برسد، خداوند هر كس از ما اهل بیت را كه بخواهد، ولایت می دهد، هر كس از شما كه آن دولت و ولایت را درك كند، با ما در اوج اعلی است، و هر كس كه قبل از رسیدن آن، خداوند جایش را بگیرد، خیر او را اراده فرموده است.» [3] .



[ صفحه 180]



4- ابو حمزه از امام باقر علیه السلام نقل می كند: «از مسائل حتمی و تغییر ناپذیر در نزد خداوند، قیام قائم ماست و هر كه در آنچه می گویم، شك كند، در حال كفر خدا را ملاقات خواهد كرد.» تا اینكه فرمود: «ای ابا حمزه! هر كس او را درك كند و همان طور كه تسلیم و در اختیار محمد و علی بوده است، تسلیم و در اختیار او باشد، بهشت بر او واجب است و هر كه تسلیم او نباشد از بهشت محروم است و جایگاهش جهنم است، و جایگاه ستمكاران، بد جایگاهی است.» [4] .


[1] بحارالانوار، ج 52، ص 122، روايت 5.

[2] بحار الانوار، ج 52، ص 126، روايت 16.

[3] اثبات الهداه، ج 3، ص 536، روايت 486.

[4] اثبات الهداه، ج 3، ص 571، روايت 692.