کد مطلب:278620 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:187

روایات
1- ابو بصیر می گوید: از امام باقر علیه السلام شنیدم كه فرمود: صاحب الامر، سنتی از موسی، و سنتی از عیسی و سنتی از یوسف و سنتی از محمد صلی الله علیه و آله و سلم را جاری می كند... اما سنتی كه از محمد جاری می كند قیام به سیره ی آن حضرت و بیان آثار و روش آن جناب است، آن گاه، هشت ماه شمشیر بر دوش دارد و پیوسته دشمنان خدا را می كشد تا خدا خشنود شود.» عرض كردم: «از كجا می فهمد كه خدا خشنود



[ صفحه 181]



شده است؟» فرمود: «رحم به دلش می اندازد.» [1] .

2- امام صادق علیه السلام فرمود: «اهل سیزده شهر و طائفه با امام قائم نبرد می كنند: اهل مكه، اهل مدینه، اهل شام، بنی امیه، اهل بصره، اهل دشت میشان، كردها، عربها، ضبه، غنی، باهله، ازد بصره، و اهل ری.» [2] .

3- یحیی بن علاء رازی می گوید: امام صادق علیه السلام فرمود: «...و آنقدر می كشد كه افراد نادان می گویند اگر این از نسل پیامبر بود، رحم می كرد.» [3] .

زراره می گوید: به امام باقر علیه السلام عرض كردم: «مردی از صالحین را برایم نام ببر»، منظورم قائم علیه السلام بود. امام فرمود: «نام او نام من است.» عرض كردم: «آیا طبق سیره ی محمد صلی الله علیه و آله و سلم عمل خواهد كرد؟» فرمود: هیهات! هیهات!، نه چنین است، ای زراره، طبق سیره ی او عمل نخواهد كرد.» بعد اضافه فرمود: «سیره ی رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم در میان مردم، منت و رحمت و الفت با مردم بود ولی قائم علیه السلام، در بیت آنان كشتار به راه می اندازد. در مرقومه ای كه نزد اوست به این كار مامور شده است كسی را به توبه دعوت نمی كند وای بر كسی كه با او دشمنی ورزد.» [4] .

5- محمد بن مسلم می گوید: از امام باقر علیه السلام شنیدم فرمود:اگر مردم می دانستند كه قائم علیه السلام وقتی خروج كند چه كشتاری از مردم راه می اندازد بیشتر آنها دوست می داشتند كه او را نبینند، بدانید كه او از قریش شروع می كند و جز با شمشیر با آنها معامله نمی كند تا اینكه بیشتر مردم می گویند: «این از آل محمد نیست، اگر از آل محمد بود رحم داشت.» [5] .

6- از امام صادق علیه السلام نقل شده است كه (كذب بالحسنی) [6] مقصود تكذیب



[ صفحه 182]



ولایت علی است و مقصود از نار در آیه (و أنذرتكم نارا تلظی) [7] قائم علیه السلام است در آن هنگامی كه با شمشیر قیام می كند و از هر هزار نفر نهصد و نود و نه نفر را می كشد...» [8] .

7- كابلی از امام سجاد علیه السلام نقل می كند: «قائم، از اهل مدینه آنقدر می كشد كه به اجفر می رسد و مردم آنجا به گرسنگی و قحطی شدید مبتلا می شوند.» [9] .


[1] اثبات الهداه، ج 3، ص 468، روايت 134.

[2] اثبات الهداه، ج 3، ص 544، روايت 530.

[3] اثبات الهداه، ج 3، ص 504، روايت 305.

[4] اثبات الهداه، ج 3، ص 539، روايت 500.

[5] اثبات الهداه، ج 3، ص 539، روايت 500.

[6] ليل:9- نيكي را تكذيب كرد.

[7] ليل: 14- شما را از آتشي كه زبانه كشد بيم دادم.

[8] اثبات الهداة، ج 3، ص 568، روايت 671.

[9] اثبات الهداة، ج 3، ص 585، روايت 793.