کد مطلب:278629 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:162

روایات
1- در سوالی كه مفضل بن عمر درباره ی حضرت مهدی منتظر علیه السلام، از امام صادق صلوات الله علیه پرسیده چنین آمده است: «...عرض كردم آقای من!خانه ی حضرت مهدی و محل گردهمایی مؤمنان كجاست؟ امام علیه السلام فرمود:محل حكومتش كوفه و مهدی و محل گردهمایی مؤمنان كجاست؟ امام علیه السلام فرمود: محل حكومتش كوفه و محل قضاوتش، مسجد كوفه است، بیت المال و محل تقسیم غنائم مسلمانان، مسجد سهله و محل خلوت و عبادتش شنزارهای اطراف كوفه است.



[ صفحه 195]



مفضل می گوید: «آقای من آیا همه ی مؤمنان در كوفه خواهند بود؟ امام علیه السلام پاسخ می فرماید: آری به خدا قسم! هیچ مؤمنی نیست مگر اینكه یا در كوفه است یا در اطراف آن، بهای مختصر زمینی از آن كه اسبی در آن جای گیرد به دو هزار درهم می رسد و بیشتر مردم دوست دارند كه یك وجب از زمین منطقه سبع از ناحیه همدان در نزدیكی كوفه را به یك وجب طلا بخرند، گستردگی كوفه به پنجاه و چهار میل رسیده و خانه های آن به كربلا وصل می شود و كربلا اردوگاه و محل رفت و آمد فرشتگان و مؤمنان و دارای مقامی بلند و بركاتی زیاد است كه اگر مؤمنی در آن جا اقامت كند و خدا را بخواند، با یك بار دعا كردن، خداوند، چیزی به قدر هزار برابر ملك دنیا به او عطا می فرماید...» [1] .

2- ابو بصیر می گوید: امام صادق به من فرمود: «ای ابا محمد! گویا كه ساكن شدن قائم و اهل و عیالش در مسجد كوفه را می بینم. «عرض كردم: فدایت شوم خانه اش آن جاست؟ فرمود: آری، خانه ادریس و ابراهیم خلیل الرحمن هم آن جا بود و خداوند پیامبری را مبعوث نكرد مگر اینكه در آن مسجد نماز خواند، و خانه خضر در آن است و كسی كه در آن مسجد اقامت كند مثل كسی است كه در خیمه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم اقامت كرده است و هیچ مرد و زن مؤمنی یافت نمی شود مگر اینكه دلش برای آن می تپد.» عرض كردم: فدایت شوم آیا هیچ وقت قائم، از میان آن نمی رود؟» فرمود: «آری می رود» عرض كردم: پس بعد از او چه می شود؟ فرمود: «بعد از او هم همین طور است تا زمانی كه عالم خلق كاملا به پایان برسد...» [2] .

3- ابو خالد كابلی می گوید: امام باقر علیه السلام فرمود: «وقتی قائم وارد كوفه شود هیچ مؤمنی نیست مگر اینكه یا در كوفه است یا به سمت كوفه می آید چنانكه امیرالمؤمنین علیه السلام به یارانش می فرماید: «به سمت این مرد سركش برویم و آن گاه به سمت كوفه راه می افتد.» [3] .



[ صفحه 196]



4- حبه عرنی می گوید: امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: گویا شیعیانمان را در مسجد كوفه می بینم كه خیمه زده اند و قرآن را همان گونه كه نازل شده است به مردم یاد می دهند؛بدانید كه وقتی قائم قیام كند، مسجد را خراب كرده و قبله اش را درست می نمایند.» [4] .

5- حسن بن محبوب از بعضی از راویانی كه از آنها نقل می كند از امام صادق علیه السلام نقل می كند كه فرمود: «گویا قائم علیه السلام را می بینم كه بر منبر كوفه نشسته است، از جیب قبایش نامه ای كه به طلا مهر شده است بیرون می آورد، باز می كند و برای مردم می خواند و مردم مثل گله ی گوسفندی كه بگریزند از دور او پراكنده می شوند غیر از نقباء و برگزیدگان، كسی باقی نمی ماند، آن گاه سخنی می فرماید كه قبل از اینكه به جایی پناه ببرند به سوی او بر می گردند، و من می دانم كه آن سخن چیست.» [5] .

6- اصبغ بن نباته در حدیثی درباره ی فضیلت مسجد كوفه، از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل می كند كه فرمود: «زمانی خواهد آمد كه آن جا، نماز خانه ی مهدی از نسل من و نماز خانه ی هر مؤمنی خواهد بود، و هیچ مؤمنی در روی زمین باقی نمی ماند مگر اینكه یا در آن جاست یا دلش برای آن می تپد.» [6] .

7- مفضل بن عمر می گوید: امام صادق علیه السلام فرمود: «گویا قائم علیه السلام را بر منبر كوفه می نگرم كه سیصد و سیزده نفر از یارانش، به تعداد مجاهدان بدر، كه صاحب پرچم و حاكمان روی زمین هستند، اطرافش را فرا گرفته اند...». [7] .

8- جابر از امام باقر علیه السلام نقل می كند كه فرمود: «وقتی قائم ظهور كند و وارد كوفه شود، خداوند از ورای كوفه هفتاد هزار صدیق را بر می انگیزد كه در بین یاران و



[ صفحه 197]



دوستان آن حضرت باشند.» [8] .

9- مفضل بن عمر می گوید: شنیدم امام صادق علیه السلام فرمود: «وقتی قائم آل محمد قیام كند در كوفه مسجدی خواهد ساخت كه هزار در داشته باشد و خانه های كوفه به رودخانه كربلا وصل خواهد شد.» [9] .

10- ابو الجارود در حدیثی طولانی از امام باقر علیه السلام نقل می كند كه فرمود: «وقتی قائم قیام كند به سمت كوفه به راه می افتد» تا اینكه فرمود: «آن گاه وارد كوفه می شود و تمام منافقان شكاك را می كشد و خانه هایشان را ویران می كند و آنقدر از آنان می كشد تا خداوند عزوجل خشنود شود.» [10] .

11- محمد بن احمد فتال در روضه الواعظین روایت می كند: امام باقر علیه السلام در روایتی فرمود: «وقتی قائم قیام كند به طرف كوفه به راه می افتد و چهار مسجد را در آن جا ویران می كند.» [11] .


[1] بحارالانوار، ج 53، ص 11، از روايت 1.

[2] بحارالانوار، ج 52، ص 381، روايت 191.

[3] بحارالانوار، ج 52، ص 330، روايت 51.

[4] بحارالانوار، ج 52، ص 364، روايت 139.

[5] اثبات الهداة، ج 3، ص 450، روايت 57.

[6] اثبات الهداة، ج 3، ص 452، روايت 66.

[7] اثبات الهداة، ج 3، ص 494، روايت 247.

[8] اثبات الهداة، ج 3، ص 584، روايت 788.

[9] اثبات الهداة، ج 3، ص 527، روايت 430.

[10] اثبات الهداة، ج 3، ص 555، روايت 595.

[11] اثبات الهداة، ج 3، ص 559، روايت 619.