کد مطلب:278631 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:157

روایات
1- ابو خدیجه می گوید: از امام صادق علیه السلام درباره ی قائم سوال شد. امام فرمود: همه ی ما یكی پس از دیگری قائم به امر خدا هستیم تا اینكه صاحب شمشیر بیاید، وقتی صاحب شمشیر بیاید به امری غیر از امر سابق قیام می كند.» [1] .

2- محمد بن مسلم می گوید: از امام باقر علیه السلام پرسیدم كه سیره و روش عمل امام قائم علیه السلام در بین مردم چگونه است؟ امام علیه السلام فرمود: «به همان سیره پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم عمل می كند تا اسلام پیروز شود.» عرض كردم: سیره ی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم چه بود؟ فرمود: آنچه در جاهلیت بود باطل و منسوخ كرد و مردم را به عدالت دعوت كرد، قائم نیز چنین می كند، آنچه در دوره ی آرامش و صلح زمان غیبت رایج بوده باطل می كند و آنها را به عدل دعوت می نماید.» [2] .

3- عبدالله بن فضل هاشمی از امام صادق علیه السلام از پدرش ازجدش رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم نقل می كند كه فرمود: «قائم از نسل من است...مردم را بر دین و آیین من بپا دارد و آنها را به كتاب خدا دعوت می كند، هر كه از او اطاعت كند از من اطاعت كرده و هر كس از او سرپیچی كند از من سرپیچی كرده است...» [3] .

4- عبدالله بن زراره از امام صادق علیه السلام نقل می كند كه فرمود: «شما باید مطیع ما



[ صفحه 199]



باشید و امور دین و حكومت را به ما واگذارید و منتظر امر ما و خودتان و فرج ما و فرج خودتان باشید، وقتی قائم ما قیام كند و سخنگوی ما سخن بگوید، قرآن و احكام دین را همانگونه كه بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نازل شده است از نو به شما می آموزد، در آن روز حتی روشن بینان شما به شدت اهل انكار هستند، شما جز وقتی شمشیر بر گردنهایتان مسلط باشد به دین خدا پایبند نخواهید بود، بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم خداوند سنت پیشینیان را بر مردم مسلط كرد و آنها در دین خدا تغییر و تبدیل و كم و زیاد ایجاد نمودند و امروز هیچ چیزی وجود ندارد مگر اینكه از مسیر وحی منحرف شده است، خدا رحمتت كند، وقتی فرا خوانده شدی به آنجا كه رشد داده می شوی رو كن تا كسی كه دین خدا را از نو برایتان می آورد بیاید.» [4] .

5- ابو بصیر می گوید: امام باقر علیه السلام فرمود: «قائم كتابی جدید، امری جدید و حكمی جدید می آورد و بر عرب سخت می گیرد...» [5] .

6- فضیل بن یسار می گوید: شنیدم امام باقر علیه السلام می فرماید: «وقتی قائم ما قیام كند بیش از آنچه كه پیامبر با جهل و نادانی جاهلیت روبرو شد، با جهل و نادانی مردم روبرو خواهد شد.» عرض كردم: «چگونه چنین است؟» فرمود: «وقتی رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به سوی مردم آمد، آنها سنگ و صخره و چوب و مجسمه های چوبی را می پرستیدند و هنگامی كه قائم كه قائم ما قیام كند، مردم كتاب خدا را برای او تاویل می كنند و با استدلال به آن در برابر امام می ایستند.» سپس فرمود: «بدانید، همان طور كه سرما و گرما به داخل خانه هایشان نفوذ می كند، عدالت او به درون خانه هایشان راه خواهد یافت.» [6] .

7- ابی الجارود در مورد آیه ی (ألذین ان مكناهم فی الأرض أقاموا الصلوة و اتوا الزكاة) [7] از امام صادق علیه السلام نقل می كند كه فرمود: «این آیه از آن آل محمد، مهدی



[ صفحه 200]



و یارانش است، خداوند شرق و غرب زمین را به تصرف آنها در می آورد، به واسطه ی او دین را غالب می كند و همان طور كه جهل و نادانی، حق را نابود كرده است، خداوند بدعت و باطل را به دست او و یارانش می میراند به طوری كه رد و نشانی از ستم دیده نمی شود، آنها امر به معروف و نهی از منكر می كنند و سرانجام نیك از آن خدا و خدا پرستان است.» [8] .

8- ابو بصیر درباره آیه ی (قل أرأیتم ان أصبح ماوكم غورا) [9] از امام صادق علیه السلام نقل می كند كه فرمود: «اگر امامتان پنهان شود چه كسی امامی آشكار برای شما خواهد آورد كه از اخبار آسمان و زمین و حلال و حرام خدا، شما را مطلع كند؟» [10] .

9- جابر می گوید:امام باقر علیه السلام فرمود: «به خدا قسم دنیا به آخر نمی رسد تا اینكه خداوند مردی از ما اهل بیت را بر انگیزد كه به كتاب خدا عمل می كند و هیچ منكری رانمی یابد مگر اینكه او را زشت می شمارد. [11] .

10- ابو بصیر از امام صادق علیه السلام نقل می كند كه فرمود: «وقتی قائم قیام كند مسجد الحرام و مسجد پیامبر و مسجد كوفه را پی می كند - و از نو بنا می كند-...» [12] .

11- در نامه ای كه حسن بن طریف از امام عسكری علیه السلام دریافت كرده آمده است: «...در مورد قائم سوال كردی و اینكه وقتی بین مردم داوری كند مثل حضرت داود به علم خودش قضاوت می كند و شاهد و دلیل نمی خواهد...» [13] .

12- صالح هروی می گوید: به امام رضا علیه السلام عرض كردم: «یا بن رسول الله درباره ی حدیثی كه از امام صادق علیه السلام نقل شده كه وقتی قائم خروج كند فرزندان قاتلان امام



[ صفحه 201]



حسین علیه السلام را می كشد، چه می فرمائید؟ آن حضرت فرمود: همین طور است، عرض كردم: پس معنی آیه ی شریفه ی (ولا تزر وازرة وزر اخری) [14] چه می شود؟ فرمود: «تمام گفته های خداوند راست است اما نسل قاتلان حسین علیه السلام به آنچه پدرانشان كرده اند راضی هستند و به آن افتخار می كنند و هر كس به چیزی راضی باشد مثل كسی است كه آن را انجام داده است، و اگر كسی در شرق عالم كشته شود و در غرب دنیا كسی به قتل او راضی باشد در پیشگاه خداوند شریك قاتل خواهد بود و قائم علیه السلام كه فرزندان قاتلان حسین علیه السلام را می كشد به خاطر این است كه از كرده ی پدرانشان خشنود هستند؛ عرض كردم قائم شما از كجا و چطور شروع می كند؟ فرمود: از بنی شیبه شروع می كند و دستهایشان را قطع می نماید چون آنها دزدان خانه خدای تعالی هستند.» [15] .

13- محمد بن سنان به نقل از مردی درباره ی آیه ی (ومن قتل مظلوما فقد جعلنا لولیه سلطانا فلا یسرف فی القتل) [16] از قول امام صادق علیه السلام نقل می كند كه فرمود: «آن قائم آل محمد علیه السلام است كه به خونخواهی حسین قیام می كند و اگر همه ی اهل زمین را بكشد اسراف نكرده است، و اینكه خدا فرموده است: (فلا یسرف فی القتل) یعنی كاری انجام نمی دهد كه اسراف باشد...» [17] .

14- فرات بن احنف از امام صادق علیه السلام از پدران بزرگوارش از علی علیه السلام نقل می كند كه فرمود: «بدانید كه به خدا سوگند، من و این دو پسرم كشته می شویم و خداوند در آخر الزمان مردی از نسل من بر می انگیزد كه خونخواهی ما را می كند، به خاطر اینكه گمراهان از رهیافتگان مشخص شوند، از دید مردم پنهان می شود تا جائی كه نادانان می گویند: «خداوند - برای بر انگیختن امام غایب - به آل محمد



[ صفحه 202]



نیازی ندارد.» [18] .

15- ابان بن تغلب می گوید: امام صادق علیه السلام فرمود: «دو خون در اسلام وجود دارد كه تا زمانی كه قائم اهل بیت قیام كند، كسی به حكم خدا در مورد آنها، حكم نمی كند، وقتی قائم برانگیخته شود بدون در خواست شاهد و دلیل، به حكم خدا درباره ی آنها حكم خواهد كرد و آن دو عبارت است از: زناكار متأهل، كه او را سنگسار می كند و كسی كه زكات نمی دهد كه او را گردن می زند.» [19] .

16- ابو بصیر از امام صادق علیه السلام نقل می كند: «وقتی قائم قیام كند وارد كوفه می شود و دستور می دهد چهار مسجد را از بنیان خراب كنند و آنها را به سایبانهایی شبیه عریش - سایبان - موسی تبدیل می كند...» [20] .

17- رفید مولی ابن هبیره می گوید: امام صادق علیه السلام فرمود: «اگر قائم را دیدی كه به كسی صد هزار درهم و به دیگری فقط یك درهم داد به دلت ناگوار نیاید.» [21] .

18- مسعدة بن زیاد از امام باقر از پدران بزرگوارش علیهم السلام از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نقل می كند كه: «وقتی قائم ما قیام كند قطایع و حكومتهای طایفه ای از بین خواهد رفت.» [22] .

19- مولی الشیبان از امام باقر علیه السلام نقل می كند: «وقتی قائم ما قیام كند، خداوند دست عنایتش را بر سر بندگان كشیده عقل آنها زیاد شده و فهمشان بالا می گیرد.» [23] .

20- ابو بصیر از امام باقر علیه السلام نقل می كند: «وقتی قائم قیام كند به سمت كوفه رفته و چهار مسجد را در آن شهر ویران می كند...و هیچ بدعتی را به حال خود رها



[ صفحه 203]



نمی كند و آن را نابود می سازد و هیچ سنتی نیست مگر اینكه آن را اقامه می كند.» [24] .

21- ابان بن تغلب از امام صادق علیه السلام نقل می كند: «وقتی قائم ما قیام كند به هر منطقه ای نماینده ای می فرستد [25] و به او می گوید: «حكومت در اختیار توست به هر چه مصلحت می بینی عمل كن.» [26] .

22- امام صادق علیه السلام فرمود: «تمام علم بیست و هفت حرف است و مجموع آنچه پیامبران آورده اند دو حرف است و مردم بیش از دو را درك نكرده اند، و وقتی قائم ما قیام كند بیست و پنج حرف دیگر را خارج می كند و در بین مردم منتشر می نماید و دو حرف قبلی را به آن ضمیمه می كند تا بیست و هفت حرف را منتشر نماید.» [27] .


[1] اثبات الهداة، ج 3، ص 448، روايت 47.

[2] اثبات الهداة، ج 3، ص 454، روايت 76.

[3] اثبات الهداة، ج 3، ص 482، روايت 19.

[4] اثبات الهداة، ج 3، ص 560، روايت 628.

[5] اثبات الهداة، ج 3، ص 540، روايت 502.

[6] اثبات الهداة، ج 3، ص 544، روايت 529.

[7] حج: 41- كساني كه وقتي به آنان در زمين قدرت داديم، نماز را به پا مي دارند و زكات را ادا مي كنند.

[8] اثبات الهداة، ج 3، ص 563، روايت 641.

[9] ملك: 30- بگو اگر آبي كه مي آشاميد- فرو رود- چه خواهيد كرد؟.

[10] اثبات الهداة، ج 3، ص 568، روايت 676.

[11] اثبات الهداة، ج 3، ص 588، روايت 805.

[12] اثبات الهداة، ج 3، ص 449، روايت 51.

[13] اثبات الهداة، ج 3، ص 403، روايت 15.

[14] انعام: 164، اسراء: 15 و فاطر: 18- هيچ باربري مسوول حمل بار مشخص ديگري نيست.

[15] اثبات الهداة، ج 3، ص 455، روايت 83.

[16] اسراء: 33- آنكه مظلوم كشته شده است براي ولي او حكومت و سلطنتي قرار داديم، پس در كشتار اسراف نكند.

[17] اثبات الهداة، ج 3، ص 530، روايت 454.

[18] اثبات الهداة، ج 3، ص 532، روايت 462.

[19] اثبات الهداة، ج 3، ص 493، روايت 243.

[20] اثبات الهداة، ج 3، ص 517، روايت 374.

[21] اثبات الهداة، ج 3، ص 521، روايت 401.

[22] اثبات الهداة، ج 3، ص 523، روايت 409.

[23] اثبات الهداة، ج 3، ص 495، روايت 253.

[24] اثبات الهداة، ج 3، ص 556، روايت 598.

[25] شايد مقصود از اين افراد، همان كساني باشند كه در حديث ابي فاخته از آنها ياد شده است، به اثبات الهداة، ج 3، ص 496، روايت 259 مراجعه شود.

[26] اثبات الهداة، ج 3، ص 573، روايت 712.

[27] سفينة البحار، ج 2، ص 227، ماده ي علم.