کد مطلب:278635 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:160

روایات
1- یحیی بن علاء رازی می گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم كه فرمود: «خداوند، در این امت مردی را، كه من از اویم و او از من است، ظاهر خواهد كرد، كه بركات زمین و آسمانها را به واسطه ی او بر مردم فرو می ریزد، آسمان بارانش را فرو می فرستد و زمین حاصلش را بروز می دهد، درندگان و جانوران در امان هستند، زمین از عدل و داد سرشار می شود همان طور كه پیش از آن از ستم و بیداد پر شده است.» [1] .

2- ابو بصیر از امام باقر علیه السلام نقل می كند كه فرمود: «وقتی قائم قیام كند...، خداوند به فلك فرمان می دهد كه گردش زمانش را كندكند تا اینكه یك روز معادل ده روز می شود و یك ماه برابر با ده ماه و یك سال برابر ده سال.» [2] .

3- زید بن وهب جهنمی از قول امام حسن علیه السلام نقل می كند كه امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: «در آخر الزمان و در دوران سختی روزگار و نادانی مردم، مردی برانگیخته می شود...و درندگان در حكومت او در آرامش و صلح به سر می برند، زمین بركاتش را بیرون می ریزد و آسمان نعمتهایش را فرو می فرستد، گنجها برای او آشكار می شود، چهل سال بر شرق و غرب مالك است، خوشا به حال كسی كه در دوران او را در یابد و سخنش را بشنود.» [3] .

4- ابو بصیر از امام صادق علیه السلام نقل می كند كه فرمود: «وقتی قائم قیام كند یك



[ صفحه 211]



سال در زمان او برابر ده سال خواهد بود.» ابوبصیر می گوید: عرض كردم: «فدایت شوم سالها چگونه طولانی می شود؟» امام علیه السلام فرمود: «خداوند به فلك فرمان می دهد كه آرامتر حركت كند و در نتیجه، روزها و سالها طولانی می شود.» عرض كردم: «بعضی می گویند اگر در فلك و حركت آن تغییری ایجاد شود همه چیز نمی گویند، خداوند ماه را برای پیامبرش دو نیمه كرد، و قبل از آن، خورشید را برای یوشع بن نون بر گرداند و از طولانی بودن روز قیامت خبر داد كه برابر هزار سال از سالهای معمولی است. [4] » [5] .

5- محمد بن مسلم ثقفی می گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم كه فرمود: «قائم ما با افتادن ترس در دل دشمنانش یاری و با كمك ما تایید می شود، زمین برای او می پیچد، گنجها برایش آشكار می شود و سلطنتش شرق و غرب عالم را می گیرد...» [6] .

6- مفضل از قول امام صادق علیه السلام نقل می كند كه فرمود: «وقتی قائم، قیام كند، زمین به نور پروردگارش می درخشد و مردم از پرتو خورشید بی نیاز می شوند.» [7] .

7- علی بن عقبه از پدرش از امام صادق علیه السلام چنین روایت كرده است: «وقتی قائم قیام كند، به عدل حكم می نماید و ستم از بین می رود، راهها امن و بی خطر می شود، زمین بركتهایش را بیرون می فرستد و هر حقی به صاحبش بر می گردد.» [8] .

8- در حدیث جابر از قول امام باقر علیه السلام آمده است كه امام حسین علیه السلام قبل از اینكه كشته شود در مورد زمان حضرت قائم علیه السلام و حوادث آن زمان، به یارانش



[ صفحه 212]



چنین فرمود: بركت از آسمان به زمین فرو می بارد، به طوری كه به اراده ی خداوند، درختان همیشه میوه دارند و میوه ی زمستان در تابستان و میوه ی تابستان، در زمستان خورده می شود و این مصداق آیه ی شریفه است كه می فرماید: (ولو أن أهل الكتاب آمنوا و اتقوا لفتحنا علیهم بركات من السماء و الأرض و لكن كذبوا فأخذناهم بما كانوا یكسبون) [9] .


[1] اثبات الهداة، ج 3، ص 504، روايت 305.

[2] اثبات الهداة، ج 3، ص 517، روايت 374.

[3] اثبات الهداة، ج 3، ص 524، روايت 414.

[4] به سوره ي حج، آيه ي 47 مراجعه شود.

[5] اثبات الهداة، ج 3، ص 528، روايت 440.

[6] اثبات الهداة، ج 3، ص 528، روايت 441.

[7] اثبات الهداة، ج 3، ص 555، روايت 591.

[8] اثبات الهداة، ج 3، ص 556، روايت 597.

[9] اعراف: 96- آغاز آيه به اين صورت است: (ولو أن أهل القري...).ترجمه: اگر اهل كتاب ايمان آورده و تقوا پيشه مي كردند بركاتي از آسمان و زمين برآنان مي گشوديم اما آنان حقيقت را تكذيب كردند و ما به واسطه ي آنچه انجام مي دادند آنان را عقوبت كرديم.