کد مطلب:278637 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:160

روایات
1- معمر بن راشد از امام صادق علیه السلام از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نقل می كند كه فرمود: «مهدی از نسل من است، وقتی خروج كند عیسی بن مریم برای یاریش فرود می آید، او را پیش رو قرار داده و پشت سرش اقتدا می كند.» [1] .

2- ابوبصیر می گوید: امام صادق علیه السلام فرمود: «آنچه از سنتهای الهی در مورد غیبتهای آنان جریان پیدا كرده است درباره ی قائم ما اهل بیت نیز جاری می شود... سپس خداوند عزوجل او را ظاهر می كند و شرق و غرب عالم را به دست او فتح می نماید، عیسی بن مریم روح الله نازل می شود و پشت سر او نماز می خواند...» [2] .

3- جابر بن عبدالله انصاری از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل می كند كه فرمود: «...مهدی از نسل من است، بین ركن و مقام ظهور می كند، پیراهن ابراهیم و ردای اسماعیل را به تن و نعلین شیث را به پا دارد و دلیل این مطلب، فرمایش پیامبر است كه فرمود: عیسی بن مریم، از آسمان فرود می آید و همراه من مهدی من است، وقتی ظهور كرد او



[ صفحه 214]



را بشناسید.»...سپس عیسی می میرد و مهدی منتظر از آل محمد باقی می ماند.» [3] .

4- در روایت مرفوعه جعفر بن محمد فزاری از امام باقر علیه السلام آمده است: «ای خیثمه! زمانی خواهد آمد كه مردم از خدا و توحید، شناختی نداشته باشند، تا اینكه دجال خروج كند و عیسی بن مریم از آسمان فرود آید و خداوند به دست او دجال را بكشد، مردی از اهل بیت من پیشاپیش مردم نماز گزارد، آن موقع عیسی پشت سر ما نماز می خواند و اگرچه او پیامبر است اما ما از او برتر هستیم.» [4] .

5- شهر بن حوشب می گوید: حجاج به من گفت: «آیه ای در قرآن هست كه مرا عاجز كرده است.» گفتم: ای امیر! آن كدام آیه است؟ حجاج گفت: (و ان من أهل الكتاب الا لیومنن به قبل موته)، [5] به خدا قسم من دستور می دهم كه یهودی و نصرانی را بكشند، وقتی آنها گردن زده می شوند با دقت به آنها می نگرم نمی بینم لبهایشان تكان بخورد- و شهادتین بگویند- تا اینكه خاموش می شوند.» گفتم: «خدا امیر را سلامت بدارد، تاویل این آیه این طور نیست.» حجاج گفت: تأویل آیه چیست؟ گفتم: «عیسی علیه السلام قبل از روز قیامت به دنیا فرود می آید و هیچیك از یهودیان و مسیحیان باقی نمی ماند مگر اینكه قبل از مرگش به او ایمان می آورد، و پشت سر حضرت مهدی نماز می خواند.» حجاج گفت: «وای بر تو!! از كجا چنین تأویلی آوردی؟» گفتم: «محمد بن علی بن حسین بن علی بن ابی طالب علیهم السلام این را به من فرمود.» حجاج گفت: «به خدا قسم از سرچشمه ای زلال، آن را گرفته ای.» [6] .


[1] اثبات الهداة، ج 3، ص 495، روايت 255.

[2] اثبات الهداة، ج 3، ص 473، روايت 152.

[3] اثبات الهداة، ج 3، ص 587، روايت 804.

[4] بحارالانوار، ج 14، ص 348، روايت 10.

[5] نساء: 159- هيچيك از اهل كتاب باقي نمي ماند مگر اينكه قبل از مرگ به او ايمان مي آورد.

[6] بحارالانوار، ج 14، ص 349، روايت 13.