کد مطلب:278639 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:165

روایات
1- جابر جعفی می گوید: به امام باقر علیه السلام عرض كردم: «قائم پس از ظهور چه



[ صفحه 216]



مدت زنده است؟» فرمود: «نوزده سال»... [1] .

2- جابر جعفی در حدیث دیگری می گوید: به امام باقر علیه السلام عرض كردم: «قائم در دوره ی ظهور تا قبل از مرگ چه مدت عمر می كند؟» امام علیه السلام فرمود: «از زمان قیام تا مرگش نوزده سال»... [2] .

3- علی بن عمر از امام صادق علیه السلام نقل می كند كه فرمود: «قائم از نسل من، به اندازه ی ابراهیم خلیل الرحمان عمر می كند، در بین مردم قیام می كند در حالی كه هشتاد ساله است و چهل سال در میان آنها زندگی می كند، زمین را همان طور كه از ستم و بیداد پر شده است از عدل و داد سرشار می سازد.» [3] .

4- در سوالی كه مفضل بن عمر از امام صادق علیه السلام پرسیده آمده است: «مولای من!مدت عمر آن حضرت (مهدی) علیه السلام و حكومتش چقدر است؟» امام علیه السلام فرمود: «خداوند فرموده است: (فمنهم شقی و سعید فأما الذین شقوا ففی النار لهم فیها زفیر و شهیق خالدین فیها مادامت السموات و الأرض الا ماشاء ربك ان ربك فعال لما یرید و أما الذین سعدوا ففی الجنة خالدین فیها ما دامت السموات و الأرض الا ما شاء ربك عطاء غیر مجذوذ) [4] و مجذوذ به معنی مقطوع و بریده است، یعنی عطایی كه قطع شدنی نیست بلكه دائمی است و حكومتی كه از بین نمی رود و امری كه جز به اختیار و اراده و مشیت پروردگار، باطل شدنی نیست و از این اراده و مشیت جز خود او كسی باخبر نیست، سپس قیامت می آید و آنچه خداوند در كتابش در شرح آن فرموده است.» [5] .

5- ابوالجارود از امام باقر علیه السلام نقل می كند كه فرمود: «قائم سیصد و نه سال



[ صفحه 217]



حكومت می كند، همان طور كه اصحاب كهف در غارشان سیصد و نه سال درنگ كردند، او زمین را همان طور كه از ستم و بیداد پرشده است از عدل و داد، سرشار می نماید.» [6] .

6- زید بن وهب جهنمی از امام حسن علیه السلام از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل می كند كه فرمود: «...در بین شرق و غرب عالم چهل سال حكومت می كند، خوشا به حال كسی كه روزگارش را دریابد و سخنش را بشنود...» [7] .

7- ابن ابی یعفور از امام صادق علیه السلام نقل می كند كه فرمود: «قائم، نوزده سال حكومت می كند.» [8] .

8- عبدالكریم خثعمی می گوید: به امام صادق علیه السلام عرض كردم: «قائم چه مدت حاكم خواهد بود؟» فرمود: «هفت سال، روزها و شبها برایش طولانی می شود تا اینكه یك سال برابر ده سال معمولی می شود...» [9] .

9- عبدالله بن قاسم بطل درباره ی آیه ی (ثم رددنا لكم الكرة علیهم)، [10] از قول امام صادق علیه السلام نقل می كند كه فرمود: «آیه به خروج امام حسین علیه السلام در میان هفتاد تن از یارانش مربوط می شود» تا اینكه فرمود: «وقتی دلهای مؤمنان به شناخت قطعی رسید كه آن حضرت، امام حسین علیه السلام است، آنگاه مرگ حضرت حجت فرا می رسد و امام حسین علیه السلام، او را غسل می دهد، كفن و حنوط می كند و دفن می نماید، و این امور مربوط به وحی از جز وحی كسی دیگری عهده دار نیست.» [11] .

10- در حدیث دیگری از امام صادق علیه السلام آمده است: «حسین علیه السلام، در میان یارانش كه با او كشته شدند و در حالی كه هفتاد پیامبر، همان طور كه با موسی بن عمران بودند، با او هستند می آید، قائم علیه السلام، انگشتر - یا مهر- را به او می سپارد و



[ صفحه 218]



حسین علیه السلام همان كسی است كه آن حضرت را غسل می كند، كفن می پوشاند، حنوط می كند و در قبر می گذارد.» [12] .


[1] بحارالانوار، ج 53، ص 100، روايت 121.

[2] بحارالانوار، ج 53، ص 100، روايت 122.

[3] اثبات الهداة، ج 3، ص 574، روايت 722.

[4] هود: 105 و 108- بعضي از مردم بدبخت و برخي خوشبخت هستند، اما بدبختها براي هميشه تا آسمان و زمين باقي است با آه و ناله در دوزخند مگر اينكه اراده ي خدا چيز ديگري باشد و خدا هرچه بخواهد مي كند و اما آنها كه خوشبخت هستند براي هميشه، تا آسمان و زمين باقي است در بهشتند مگر اينكه اراده ي خدا چيز ديگري باشد و بخشش و دهش او قطع ناشدني است.

[5] بحارالانوار، ج 53، ص 34، روايت 1.

[6] اثبات الهداة، ج 3، ص 516، روايت 372.

[7] اثبات الهداة، ج 3، ص 524، روايت 414.

[8] اثبات الهداة، ج 3، ص 547، روايت 542.

[9] اثبات الهداة، ج 3، ص 528، روايت 439.

[10] اسراء: 6- آن گاه، نوبتي ديگر شما را بر آنها غالب كنيم.

[11] بحارالانوار، ج 53، ص 93، روايت 103.

[12] بحارالانوار، ج 53، ص 103، از روايت 130.