کد مطلب:278647 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:168

روایات
1- عبدالكریم بن عمرو خثعمی می گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم كه فرمود: «ابلیس گفت: (أنظرنی الی یوم یبعثون) [1] خداوند، آن را ناخوش داشت و فرمود:



[ صفحه 233]



(انك من المنظرین الی یوم الوقت المعلوم) [2] وقتی آن روز معین فرا رسد، ابلیس با تمام پیروانش كه از زمان خلقت آدم تا آن روز به دنیا آمده اند ظهور می كند، و یا آن آخرین باری است كه امیرالمؤمنین علیه السلام رجعت می كند.» عرض كردم: «آن حضرت بیش از یك بار رجعت می كند؟» امام علیه السلام فرمود: «آری، بارها و بارها، هیچ امامی نیست كه در زمانی آمده باشد، مگر اینكه نیكوكار و بدكار زمانش رجعت می كنند تا خدا مؤمنانش را بر كافران مسلط كند.»

وقتی روز معین برسد، امیرالمؤمنین با اصحابش و ابلیس هم با یارانش رجعت می كنند و محل برخوردشان زمینی از اطراف فرات است كه «روحا» نامیده می شود و نزدیك كوفه است. جنگ سختی بین آنها در می گیرد كه تا آن روز در عالم، سابقه نداشته است، گویی یاران امیرالمؤمنین علیه السلام را می بینم كه صد قدم به عقب بر گشته و بعضی از آنها پایشان در آب فرات فرو رفته است.

در این هنگام است كه عذاب پرورگار برای ابلیسان، در شكل توده ی ابر و دسته های فرشتگان فرا می رسد، [3] و كار تمام می شود، رسول الله پیشاپیش آنها، در حالی كه حربه ای از نور در دست دارد در حركت است. وقتی ابلیس به آن حضرت می نگرد به عقب بر می گردد و به پشت می افتد- و قصد فرار دارد- كه یارانش به او می گویند: «كجا؟ تو كه داشتی پیروز می شدی.» می گوید: «من چیزی می بینم كه شما نمی بینید، من از پروردگار جهانیان می ترسم»، [4] آن گاه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به او می رسد و نیزه ای بین دو كتفش فرو می كند كه سبب نابودی او و یارانش می شود، آن موقع خداوند- به دور از هر شركی - پرستیده می شود.»... [5] .

2- عاصم بن حمید از امام باقر علیه السلام نقل می كند كه امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود:



[ صفحه 234]



«...خداوند از من و محمد صلی الله علیه و آله و سلم بر یاری یكدیگر، پیمان گرفته است، من محمد را یاری كردم، پیشاپیش آن حضرت جهاد كردم، دشمنش را كشتم و به عهد و پیمانی كه خداوند بر یاری محمد صلی الله علیه و آله و سلم از من گرفته بود وفا كردم، و چون پیامبران نسل آدم تا محمد صلی الله علیه و آله و سلم را زنده كند تا پیشاپیش من، سرهای زندگان و مردگان جن و انس را با شمشیر قطع كنند...و من بارها و بارها رجعت خواهم كرد و صاحب رجعتها و حمله ها و مصیبتها بر كافران و دارای قدرتهای شگفت انگیز خواهم بود، من امیری آهنین، بنده ی خدا و برادر رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم هستم.» [6] .

3- جابر بن یزید از امام صادق علیه السلام نقل می كند كه فرمود:علی علیه السلام با فرزندش حسین علیه السلام رجعتی خواهد داشت، با پرچمش پیش می رود تا از بنی امیه و معاویه و خاندان معاویه و همه كسانی كه شاهد جنگ آن حضرت بود انتقام بگیرد، سپس خداوند سی هزار از یاران آن حضرت از كوفه و هفتاد هزار از بقیه ی مردم را بر می انگیزد تا مثل دفعه اول، در صفین با آنها روبرو شوند و طوری آنها را بكشند كه كسی باقی نماند تا خبری از آنها بیاورد، سپس خداوند آنها را بر می انگیزد و به دست آنان شدیدترین عذاب را بر فرعون و خاندانش نازل می كند.

سپس امیرالمؤمنین یك بار با رسول الله رجعت می كند تا خلیفه ی روی زمین باشد و امامان علیهم السلام كارگزارانش باشند، تا اینكه خداوند، آشكارا او را بر انگیزد و عبادتش در زمین، آشكارا باشد، همان طور كه قبلا خدا را، در سر و نهان، عبادت كرده است...آری به خدا چندین بار وبیش از آن - و با دست چند بار اشاره فرمود- خداوند، ملك تمام دنیا و پادشاهی آن - از روزی كه دنیا را آفرید و تا وقتی فانی شود - را به پیامبرش می دهد و تا وعده ای را كه در كتاب داده است كه (و یظهره علی الدین كله



[ صفحه 235]



و لو كره المشركون) [7] » وفا نماید. [8] .

4- حسن بن عبدالله از امام صادق علیه السلام نقل می كند كه امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: «من فاروق [9] اكبر هستم، من صاحب آهن گداخته و نشر اول و آخر [10] و صاحب رجعتها و برترین دولت و قدرت هستم، وعده ی خدا به دست من انجام می گیرد و كلمه اش تمام می شود و به دست من دین كامل می گردد.» [11] .


[1] اعراف: 14- مرا تا روز قيامت مهلت ده.

[2] حجر:37 و 38 و ص 80 و 81- به تو تا روز معين مهلت داده مي شود.

[3] اشاره به آيه ي 210 سوره ي بقره: (هل ينظرون الا أن يأتيهم الله في ظلل من الغمام و الملائكة) (آيا انتظار دارند كه خداوند با ملائكه در هاله اي از ابر بر آنها نازل شود.

[4] به سوره ي انفال آيه ي 48 و سوره ي حشر آيه 16 مراجعه شود.

[5] بحارالانوار، ج 3، ص 42، روايت 12 - حديث به طور كامل در آخر كتاب خواهد آمد.

[6] بحارالانوار، ج 53، ص 46، روايت 20.

[7] توبه:33، و صف: 9- تا دينش را علي رغم ميل مشركان بر تمام اديان مسلط كند. و در هر دو جا آيه به اين صورت است: ليظهره...

[8] بحارالانوار، ج 53، ص 74، روايت 75.

[9] فرق گذارنده و تميزدهنده ي بين حق و باطل. مترجم.

[10] شايد مقصود نشر و باز كردن اولين رايت و آخرين رايت باشد.مترجم.

[11] بحارالانوار، ج 53، ص 98، روايت 114.