کد مطلب:278651 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:161

روایات
1- در حدیث عبدالكریم بن عمرو خثعمی از امام صادق علیه السلام آمده است: «امیرالمؤمنین علیه السلام چهل و چهار هزار حكومت می كند تا اینكه یك نفر شیعه علی علیه السلام، هزار فرزند پسر از صلبش به دنیا بیاید، در آن وقت است كه (جنتان مدهآمتان) [1] به اراده ی خدا، در اطراف مسجد كوفه پیدا می شود.» [2] .

2- از حمران، از امام باقر علیه السلام نقل شده كه فرمود: «اولین كسی كه رجعت می كند، همسایه ی شما حسین است، آن قدر حكومت می كند كه ابروانش از پیری روی



[ صفحه 241]



چشمانش بیفتد.» [3] .

3- در حدیث جابر از امام باقر علیه السلام آمده است كه امام حسین علیه السلام قبل از كشته شدن به اصحابش فرمود: «...جای مژده و شادی است، به خدا قسم اگر آنها ما را بكشند، ما بر پیامبرمان وارد می شویم» آن گاه فرمود: «سپس هر قدر خدا بخواهد خواهم ماند، آن گاه اول كسی خواهم بود كه زمین برایش شكافته شده و از آن خارج می شود، پس همزمان با امیرالمؤمنین و قیام قائممان خروجی خواهم كرد، آن گاه گروهی از نزد خداوند از آسمان بر من فرود آیند كه تا آن روز هرگز به زمین فرود نیامده اند، جبرئیل و میكائیل و اسرافیل و لشگریانی از فرشتگان بر من فرود آیند، محمد، علی، من و برادرم و همه ی آنها كه خدا بر ایشان منت نهاده است بر محملهای پروردگار، كه مركبهایی ابلق از نورند و هیچ مخلوقی تا آن روز بر آنها سوار نشده، فرود آئیم. سپس محمد پرچمش را به اهتزاز در آورد، و آن را با شمشیرش به قائم ما بدهد، آن گاه هر قدر خدا بخواهد، در زمین، می مانیم، و بعد از آن خداوند از مسجد كوفه، چشمه ای از روغن، چشمه ای از آب و چشمه ای از شیر، جاری خواهد كرد...» [4] .

4- معلی بن خنیس و زید شحام می گویند: «از امام صادق علیه السلام شنیدم كه فرمود: «اولین كسی كه در رجعت باز گردد، حسین بن علی علیهما السلام است، چهل سال در زمین می ماند تا اینكه ابروانش بر روی چشمانش می افتد.» [5] .

5- عبدالله بن سنان از امام صادق علیه السلام نقل می كند كه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: از جمله ی آنها خداوند، در معراج، از ورای حجاب مرا مخاطب قرار داد این بود كه فرمود: «...ای محمد!علی اولین امامی است كه از او پیمان می گیرم، ای محمد! علی آخرین امامی است كه روحش را قبض می كنم و او دابه ای است كه با مردم



[ صفحه 242]



صحبت می كند...» [6] .

6- جابر جعفی می گوید:از امام باقر علیه السلام شنیدم كه فرمود: «به خدا قسم مردی از ما اهل بیت، بعد از مرگش، سیصد و نه سال حكومت می كند.» عرض كردم: «كی چنین خواهد شد؟» گفت: «بعد از قائم...» [7] .

7- از اسد بن اسماعیل نقل شده است كه وقتی از امام صادق علیه السلام درباره ی روزی كه در آیه (فی یوم كان مقداره خمسین ألف سنة) [8] مقدار آن ذكر شده سوال شد، فرمود: آن مربوط به رجعت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم است كه در حكومتش در آن رجعت، پنجاه هزار سال و حكومت امیرالمؤمنین چهل و چهار هزار سال است.» [9] .


[1] رحمن: 62 و 64 - دو باغ بهشت سبزينه.

[2] بحارالانوار، ج 53، ص 43، روايت 12.

[3] بحارالانوار، ج 53، ص 43، روايت 14.

[4] بحارالانوار، ج 53، ص 61، روايت 52.

[5] بحارالانوار، ج 53، ص 63، روايت 54.

[6] بحارالانوار، ج 53، ص 68، روايت 65.

[7] بحارالانوار، ج 53، ص 100، روايت 121.

[8] سوره ي معارج، آيه ي 4.

[9] بحارالانوار، ج 53، ص 103، روايت 130.