کد مطلب:280055 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:616

مهدی
(اثبات الهداة ج 3 ص 668):

عن ابراهیم بن محمد بن عبدالله بن جعفر (ع) عن السیاری قال: حدثنی نسیم و ماریةا انه لما سقط صاحب الزمان من بطن امة سقط جاثیا علی ركبتیه دافعا سبابتیه الی السماء ثم عطس فقال الحمدلله رب العالمین فصلی الله علی محمد و آله زعمت الظلمة ان حجة الله داحضة و لو اذن لنا فی الكلام لزال لشك.

به نقل از ابراهیم بن محمد بن عبدالله بن موسی به جعفر (ع) از سیاری گفت نسیم و ماریة به من خبر دادند هنگامی كه حضرت صاحب الزمان (عج) متولد شد بر زانوهای خود نشست و انگشت سبابه خود را بسوی آسمان گرفت و عطسه زد سپس فرمود: حمد و ستایش خدای را كه پروردگارا جهانیان است و درود و صلوات خدا بر محمد و آل محمد (ص) ظالمان گمان بردند كه حجت خدا از میان رفته و اگر به ما اجازه سخنه گفتن داده می شد البته شك و تردید از میان می رفت.

(یوم الخلاص ص 282):

قال رسول الله (ص): انما سمی المهدی (عج) لأنه یهدی الی امر قد خفی و یستخرج التوراة و الانجیل من ارض یقال له انطاكیة.

حضرت رسول اكرم (ص) فرمود: از آن جهت حضرت ولی امر را مهدی (عج) نامند



[ صفحه 146]



كه او هدایت به امری كه پنهان مانده می كند و توراة و انجیل را از زمینی بنام انطاكیه است بیرون آورد.

(یوم الخلاص ص 43):

قال رسول الله (ص): ان خلفائی و اوصیائی و حجج الله علی الخلق بعدی الأثنا عشر اولهم علی و اخرهم المهدی (عج).

رسول خدا (ص) فرمود: همانا جانشینان و اوصیای من و حجت های خدا بر خلق پس از من دوازده نفرند كه اول ایشان علی (ع) و آخرشان مهدی (عج) می باشد.

(بحار ج 51 ص 39):

عن ابی الجارور عن ابی جعفر (ع): انه قال صاحب هذا لامر هو الطرید الفرید الموتور بابیه المكنی بعمه المفرد من اهلله اسمه اسم نبی.

به نقل از ابی جارور از امام باقر (ع) فرمود صاحب الامر تنها و دور است و آنكه قصاص پدر را نگرفته هم كنیه عموی خود می باشد و از اهل خود جدا و اسم مباركش اسم پیامبری است.

(منتخب الأثر ص 94):

قال رسول الله (ص): یا حسین (ع) انت الأمام و اخو الأمام و بن الامام تسعة من ولدك امناء معصومون و التاسع مهدیهم (عج) فطوبی لمن احبهم و الویل لمن ابعضهم.

حضرت رسول اكرم (ص) به حضرت امام حسین (ع) فرمود: یا حسین (ع) تو امام و برادر امام و فرزند امام می باشی نه تن از فرزندان تو امین و معصوم می باشند و نهمین آنان مهدی (عج) خواهد بود پس خوشا به حال كسی كه آنان را دوست بدارد و وای بر كسی كه با آنان اظهار دشمنی كند.

(بحار ج 51 ص 45):

فی تفسیر علی بن ابراهیم: و لقد ارسلنا موسی بایاتنا ان اخرج قومك من الظلمات الی النور و ذكرهم بایام الله ابراهیم (5) قال ایام الله ثلاثة یوم القائم (ع) و یوم الموت و یوم القیامة.

در تفسیر علی بن ابراهیم درباره آیه شریفه به تحقیق ما موسی (ع) را با آیات و



[ صفحه 147]



معجزاتی فرستادیم تا قوم خویش را از تاریكها به روشنی هدایت نماید و بر بنی اسرائیل ایام و روزهای خدا را تذكر دهد آنگاه فرمود روزهای خداوند سه روز است روزی كه حضرت قائم ظهور كند و روز مرگ و روز قیامت می باشد.

(عقدالدرر ص 142):

عن امیرالمؤمنین (ع) قال: قلت یا رسول الله (ص) أمنا آل محمد المهدی او من غیرنا؟ فقال رسول الله (ص) بل منا یختم الله به الدین كما فتحه نبا و بنا ینقذون من الفتن كما انقذوا من الشرك.

و نیا یصبحون بعد عداوة الفتنة اخوانا كما أصبحوا بعد عداوة الشرك اخوانا فی دینهم.

حضرت امیرالمؤمنین (ع) فرمود: به رسول خدا (ص) عرض كردم: یا رسول الله (ص) مهدی (عج) از ما آل محمد (ص) است یا از غیر ما؟ فرمود: بلكه از ما می باشد خدا دین را بوسیله او ختم كند همچنانكه بوسیله ما آغاز فرمود. مردم بوسیله ما از فتنه ها برادر شوند همچنانكه پس از عداوت شرك برادران دینی گشتند.

(عقدالدرر ص 169):

عن أبی سعید الخدری (ره) عن النبی (ص) أنه قال: تنعم امتی فی زمن المهدی نعمة لم ینعموا مثلها قط ترسل علیهم السماء مدرارا و لا تدع الأرض شیئا من نباتها الا اخرجته.

به نقل از ابوسعید خدری (ره) از رسول اكرم (ص) فرمود: امت من در زمان مهدی (عج) متنعم به نعمتی شوند از هرگز مانند آن متنعم نبودند آسمان بی دریغ بر آنان ببارد و زمین چیزی از روئیدنی خود را باقی نگذارد جز آنكه آنرا بیرون دهد.

(مسند احمد ج 5 ص 277):

عن ثوبان قال: قال رسول الله (ص) اذا رأیتم الرایات السود قد جائت من قبل خراسان فائتوها فان فیها خلیفته الله المهدی (عج).

ثوبان گفت: حضرت رسول اكرم (ص) فرمود: هنگامی كه پرچمهای سیاه را دیدند كه از جانب خراسان می آید به طرف آن رو بگذارید زیرا در آن خلیفه خدای مهدی (عج) می باشد.



[ صفحه 148]



(مسند احمد ج 5 ص 279):

عن ثوبان قال: قال رسول الله (ص) لا تزال طائفة من امتی علی الحق ظاهرین لا یضرهم من خذلهم حتی یأتی امر الله عزوجل.

ثوبان گوید: رسول خدا (ص) فرمود: همیشه گروهی از امت من ظاهر و بر حقند و خوار كردن دشمنان آنانرا زیانی نمی رساند تا آنكه امر خدای عزوجل فرا رسد.

(تفسیر نورالثقلین ج 4 ص 47):

فی كتاب الغیبة الشیخ الطائفة عن حسن بن زیاد الصیقل قال: سمعت اباعبدالله جعفر بن محمد (ع) یقول: ان القائم لا یقوم حتی ینادی مناد من السما» یسمع الفتاة فی خدرها و یسمع اهل المشرق و المغرب و فیه نزلت هذه الایة «ان نشأ ننزل علیهم من السماء آیة فظلت اعناقهشم لها خاضعین».

در كتاب غیبت شیخ الطائفه (ره) از حسن بن زیاد صیقل روایت شده گفت: از حضرت امام صادق جعفر بن محمد (ع) شنیدم می فرمود: همانا حضرت قائم (عج) قیام نمی كند تا آنكه منادی از آسمان فریاد كشد و به دختران كه در پرده های خود نشسته اند و به همه مردم در شرق و غرب عالم بشنوند چنانكه آیة كریمة نیز در این نازل شده: «اگر خواستیم نازل كنیم بر ایشان از آسمان علامتی را پس برای آن خاضع و فروتن شدند».

(تفسیر نورالثقلین ج 4 ص 110):

فی كتاب الغیبته لشیخ الطائفة قدس سره باسناده الی محمد بن الحسین عن ابیه عن جده عن علی (ع) فی قوله تعالی: «و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین» قال: هم آل محمد یبعث الله مهدیهم بعد جهدهم فیعزهم و یذل عدوهم.

در كتاب غیبت شیخ الطائفة قدس سره الشریف به سند خود از محمد بن حسین از پدرش از جدش از حضرت امیرالمؤمنین (ع) در تفسیر آیه كریمه «و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین» فرمود: آنان آل محمد (ص) می باشند كه پس از روزگاران سخنی ایشان مهدی (عج) آنانرا مبعوث فرماید تا عزیزشان سازد و دشمنانشان را خوار و ذلیل گرداند.



[ صفحه 149]



(تفسیر نور الثقلین ج 4 ص 110):

عن ابی الصباح الكنانی قال: نظر ابوجعفر (ع) الی ابی عبدالله (ع) یمشی فقال: تری هذا؟ هذا من الذین قال الله عزوجل:«و نرید ان نمن علی الذین استعضعوا فی الأرض و نجعلهم أئمة و نجعلهم الوارثین».

به نقل از ابی الصباح كنانی گفت: حضرت امام باقر (ع) به حضرت امام صادق (ع) نظر كرد و فرمود: این فرزندم را می بینی؟ این از آن كسان است كه خدای عزوجل فرماید: «و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الأرض و نجعلهم أئمة و نجعلهم الوارثین».



[ صفحه 150]