کد مطلب:289545 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:134

مهدویت
پیامبر گرامی اسلام صلّی الله و علیه و آله و اهل بیت اطهار علیهم السّلام كراراً بشارت به ظهور مهدی موعود (عج) كه از مسل پیغمبر اسلام است، داده اند. این مطلب خود یكی از امتیازات اهل بیت عصمت بود كه هنگام ذكر مفاخر خود از وجود مهدی آخرالزّمان و ظهور دولت عالم گیر او و قیام وی با شمشیر و اصلاح كار جهان و تأمین عدالت در سراسر دنیا، سخن می گفتند. ولی متأسفانه این موضوع گاهی اشتباه، و زمانی بهانه دست بعضی از سادات و حتّی مردم عادی شده، از همان قرون اوّلیه اسلامی دعوی مهدویّت نموده و به نام «مهدی» علیه خلفای وقت قیام كردند. مردم عوام هم بدون در نظر گرفتن تمام علائم اوصاف مهدی (عج) و همه شرایط ظهور وی، به طرفداری از آنها برخاسته، باعث گرفتاری خود و سایرین می شدند.

اینان افرادی بودند كه به واسطه ظلم و بیداد گری كه خلفای اموی و عبّاسی می دیدند و در پیشامد های سوء،منتظر مهدی حقیقی بودند، بعضی جوانان سادات را كه جزئی اشتباهی در نام یا دلیری یا صورت زیبا و آراسته داشتند، مهدی موعود پنداشته، و دور او را گرفته و فرقه ای تشكیل می دادند.

بعلاوه در قرون بعد از ائمّه و مخصوصاً بعد از رحلت حضرت امام حسن عسكری علیه السّلام نیز افراد دیگر كه دعوی سیادت داشتند یا رسماً سیّد نبودند، مدّعی مهدویّت شده و حتّی بعضی جنگها و لشكركشی ها كردند كه تا كنون اتباع آنها باقی هستند.

لازم به ذكر نیست كه این همه اخبار و آیات كه درباره مهدی موعود (عج) آمده، و طول زمان و دیدن زور و ظلم از دشمنان، به خصوص اگر متحرّكی در میان باشد هر چه زمان طولانی و ناكامی از پیروزی بیشتر شود، زمینه برای ادّعای مهدویّت بعضی از افراد مالیخولیایی بهتر فراهم می شود. («مهدی موعود»، مقدّمه ص 149)

در این كتاب نام برخی از این افراد (به ترتیب حروف الفباء) ذكر شده است.

رجوع شود به واژه: باب، مهدی سودانی، توقیع