کد مطلب:29178 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:106

قنبر












3904. رجال الكشی:از قنبر پرسیده شد:مولایت كیست؟

گفت:من غلام كسی هستم كه به دو شمشیر، می جنگید و به دو نیزه، ضربه می زد، به دو قبله نماز گزارْد، دو مهاجرت به جای آورد، و لحظه ای به خدا كفر نورزید.

من غلامِ شایسته ترینِ مؤمنان، و وارثِ پیامبران، و بهترینِ وصی ها، و بزرگِ مسلمانان، فرمانده مؤمنان، و نورِ مجاهدان، و رئیس اشكریزان، و زینتِ عبادت كنندگان، و چراغِ گذشتگان، نورِ نمازگزاران، و برترینِ پارسایان، و زبانِ پیامبر خداوند جهانیان، و نخستین مؤمن از آل یاسینم.

[ غلام] آن [ كسی هستم] كه به وسیله جبرئیل امینْ تأیید شده، و توسط میكائیل متینْ یاری شده، و در بین همه آسمانیانْ ستایش شده است؛ [ او كه] سرور مسلمانان و پیشتازان، و كشنده پیمان شكنان و تجاوزكاران، و مدافع حریم مسلمانان، و جنگ كننده علیه دشمنان كینه توز، و خاموش كننده آتش آتش افروزان، و وصیّ پیامبرش در بین جهانیان، و امین او بر بندگان خدا، و جانشین آن برانگیخته برای آنان، و كشنده پیمان شكنان و منحرفان، و نابود كننده مشركان، و تیری از تیرهای الهی بر منافقان، و زبان سخن عابدان بود.

[ او] یاور دین خدا، و ولیّ خدا، و زبان سخن الهی، و یاور خدا در زمینش، و گنجینه دانش او، و پناه دین او، و پیشوای خوبان، و كسی كه خداوندِ والا و توانمند، از او خشنود است. با گذشت، بخشنده، باشرم، خردمند، شب زنده دار، باهوش، پاك، حجازی، دست و دل باز، شجاع، با همّت، صبور، روزه دار، هدایت كننده، اقدام كننده، قطع كننده پشت ها، برهم ریزنده احزاب، برترِ گردنفرازان كه از نظر زمام، استوارترین، و از نظر دل، ثابت ترین، و در قوّت قلب، استوارترینِ آنان بود. قدرتمند، دلیر، مهتر، هژَبْر، شیر، با اراده، مصمّم، نیك اندیش، سخنور، مناظره گر، اصیل، با فضل، فاضلِ خاندان، پاكْ عشیره، پُر وقار و امانتدار. از بنی هاشم، پسر عموی پیامبرصلی الله علیه وآله، و امامِ راه راست یافته، پرهیز كننده از فساد، بخشنده سامان ده، قهرمانِ قهرمانان، و شیر ژیان، بدری، مكّی، دارنده دین حنیف، روحانی، تابنده، ستیغ كوه ها، بالای بلندی ها، سرور عرب ها، و شیر بیشه ها، پهلوان با همّت، شیر حمله كننده، ماهِ تمام، محكِ مؤمنان، وارثِ مشعریان، پدر دو سبط حسن و حسین است. سوگند به خدا، امیر حقیقی و بر حقّ مؤمنان، علی بن ابی طالب است - كه درودهای پاك وبركت ها ارجمند خداوند بر او باد -.[1].

ر. ك:ج 12، ص 273 (قنبر، بنده آزاد شده امیر مؤمنان).









    1. رجال الكشّی:129/288/1، الاختصاص:73.