کد مطلب:29210 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:102

مسعودی












.

3984. مُروْج الذهب:فضایل، مقامات، مناقب و توصیف زهد و عبادت علی علیه السلام بیش از آن است كه این كتاب ما و یا كتاب های دیگر بتواند آنها را در بربگیرد و یا نوشته پُر نویسی و نگارشِ مشروح نویسی بدان برسد، و بخشی از اخبار، زهد، سیره و انواع كلام و خطبه های وی را در كتاب دیگرمان به نام حدائق الأذهان فی أخبار آل محمدصلی الله علیه وآله و در كتاب مزاهر الأخبار و طرائف الآثار للصفوة النوریة والذریّة الزكیّة أبواب الرحمة وینابیع الحكمة آورده ایم.

مسعودی می گوید:چیزهایی كه به خاطر آنها یاران پیامبر خدا برتری می یابند، عبارت اند از:پیشتازی در ایمان، و هجرت، و یاری پیامبر خدا، و خویشاوندی با او، و قناعت، و جانبازی برای او، و آگاهی از كتاب خدا و نزول آن، و جهاد در راه خدا، و پارسایی، و زهد، و داوری، و حكمیت، و فقه و دانش. و از همه اینها، علی علیه السلام نصیب بیشتر، و بهره بزرگ تری داشت، افزون بر آن كه هنگامی كه پیامبر خدا بین یارانش پیمان برادری بست، تنها به وی فرمود:«تو برادر منی» و او را نه مانند و نه همتایی بود؛ و نیز سخن آن حضرت كه تنها به او فرمود:«تو نسبت به من، چون هارون نسبت به موسی علیه السلام هستی، جز آن كه پیامبری پس از من نیست»

و نیز سخنش كه فرمود:«هر كس كه من مولای اویم، علی، مولای اوست. پروردگارا! آن كه او را دوست می دارد، دوست بدار و آن كه او را دشمن می دارد، دشمن بدار».

و نیز دعای آن حضرت، هنگامی كه انس [ بن مالك]، پرنده ای كباب شده به حضورش گذاشته بود كه:«پروردگارا! محبوب ترینِ خَلقت را بر من وارد كن تا از گوشت این پرنده، همراه من بخورد» و علی علیه السلام وارد شد، تا پایان حدیث. این و غیر این، از فضایل او و ویژگی هایی كه در او جمع بود و در دیگران پراكنده بود.[2].









    1. ابو الحسن علی بن حسین بن علی، از نسل ابن مسعود است. او نویسنده مروج الذهب و دیگر كتاب های تاریخی است.در مذهب وی اختلاف شده كه آیا شیعه است یا نه. وی در سال 345 یا 346 ق، درگذشته است و آثاری دارد، از جمله:مروج الذهب، ذخائر العلوم، الرسائل، الاستذكار بما مرّ فی سالف الأعصار، التاریخ فی أخبار الاُمم من العرب و العجم، التنبیه والإشراف، أخبار الزمان و غیر آن (ر. ك:قاموس الرجال:5109/432/7، سیر أعلام النبلاء:343/569/15، مروج الذهب:6/1).
    2. مروج الذهب:437/2.