کد مطلب:29212 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:124

نَسایی












.

3987. فتح الباری:احمد [ بن حنبل]، اسماعیل قاضی، نَسایی و ابو علی نیشابوری گفته اند:در حقّ هیچ یك از اصحاب، به مقداری كه با سند صحیح درباره علی علیه السلام آمده، نیامده است.[2].









    1. ابو عبد الرحمان احمد بن شعیب بن علی بن سنان نسایی، نویسنده السنن، در سال 215ق، در نسا[ی ماوراء النهر] به دنیا آمد. محمّد بن موسی مأمونی گفته:از افرادی شنیدم كه بر ابو عبد الرحمان نسایی در نگارش كتاب الخصائص، درباره علی علیه السلام و ترك نگاشتن فضایل شیخین، خرده می گرفتند. جریان را به وی گفتم. در پاسخ گفت:وارد دمشق شدم و در آن جا روی برگردانندگان از علی علیه السلام بسیار بودند و من كتاب الخصائص را نوشتم، به امید آن كه خداوند، آنان را هدایت كند. وی سپس كتاب فضائل الصحابة را نوشت. به وی گفته شد:آیا فضایل معاویه را نمی نویسی؟ گفت:چه بنویسم؟ آیا حدیث:«خدایا! شكمش را سیر نكن» را بنویسم؟! پرسش كننده، ساكت شد.

      ابو عبد اللَّه ابن منده از حمزه عقبی مصری و دیگران روایت كرده اند كه نسایی در اواخر عمرش از مصر خارج شد و به دمشق رفت. در آن جا از وی درباره معاویه و آنچه كه در فضیلت وی وارد شده، پرسیدند. گفت:در حدّی نیست كه با كسی سنجیده شود تا تفضیلی برایش باشد.

      راوی گفت:همواره از جمعشان دورش می كردند تا آن كه او را از مسجد، بیرون كردند. آن گاه، به مكّه فرستاده شد و در آن جا درگذشت. وی چنین گفته؛ ولی درستْ آن است كه او را به رَمله بردند و درگذشتش در سال 303 ق، بود (ر. ك: تهذیب التهذیب: 66/93/1، سیر أعلام النبلاء:267/125/14).

    2. فتح الباری:71/7، الصواعق المحرقة:120.