کد مطلب:295778 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:203

پیشگفتار


بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین، و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

درباره شخصیت والای بانوی دو عالم، حضرت صدّیقه كبری، فاطمه زهرا علیهاالسلام كتابها و رساله های فراوان نگارش یافته كه كثرت آنها نشانگر عشق بی حدّ و حساسیّت دوستداران اهل بیت علیهم السلام به یگانه دخت گرامی رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم است. شایان توجّه آنكه محور عمده ی آنها خصوصیّات تاریخی و اخلاقی آن بزرگوار و ظلمهایی است كه منابع فراوانی در جوامع روایی شیعه درباره مقامات و منازل معنوی آن بانو وارد شده و كمتر مورد توجه محقّقان قرار گرفته است، و گویا این كم توجّهی به دلیل صعوبت فهم بعضی از روایات و یا احتمال غلوّ در برخی دیگر بوده است.

محور اساسی بحثهای این رساله، منازل و مقامات معنوی آن حضرت است، و اگر در فصلی بحث تاریخی عنوان شده به منظور بهره گیری از آن در بیان فضائل معنوی آن حضرت بوده است.

نكته ی دیگر آنكه: در تنظیم مطالب، حتی الامكان سعی بر آن شده كه بر طبق سنت حسنه ی قدما، متن روایات عینا ذكر گردد، و تنها در مواردی كه نكات حساس و یا مشكل در ارتباط با موضوع كتاب وجود داشته، «بیان» مخترص در آخر روایت و یا پایان فصل ذكر گردیده است.


به این ترتیب، اولا از تطویل بی دلیل مباحث جلوگیری شده، و ثانیا از توجیهات بی مبنایی كه گاه در تاریخ زندگی اولیای دین دیده می شود جلوگیری گردیده است.

امید آنكه این سنت حسنه و بهره گیری از متن آیات قرآن شریف و روایات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در میان محققان و پژوهشگران، خصوصا سخنرانان مذهبی حفظهم الله تعالی رایج گردد. و به حول و قوه الهی، این نحو نگرش و تحقیق در مقامات و منازل معنوی اولیای دین، در كنار تحقیقات ارزشمند تاریخی پژوهشگران، مورد توجه بیشتری واقع شود، و غواصان پر تلاش دریای ژرف و بی كران ولایت و امامت، هر روز گوهری ناب تر و پر فروغ تر از دل آن برآرند كه در این راه بی پایان هر بابی كه به لطف حق گشوده گردد، هزاران باب به دنبال آن مفتوح خواهد شد.

در پایان لازم است از كلیه برادرانی كه در تدوین و چاپ این كتاب زحماتی را متحمل شدند، و نیز ترجمه روایات را به عهده گرفتند، و نیز در چاپ اخیر بخش ضمائم را با ترجمه زیر نویس به كتاب الحاق نمودند، تشكر كرده، و توفیق روز افزون ایشان را از خداوند متعال مسئلت نمایم.

قم- علی سعادت پرور