کد مطلب:295820 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:157

بیان


گویا منظور از «رشد» در این روایت، رشد جسمانی نباشد، بلكه رشد روحانی است، چنانكه این بیان نسبت به انبیای گذشته و دیگر معصومین علیهم السلام نیز وجود داشته و امر مستبعدی نیست.

اما رشد روحانی حضرات معصومین علیهم السلام را ممكن است این گونه بیان كنیم كه: همه انسانها غیر از انبیا و اوصیا، در خلقت مادی (با اینكه به فطرت توحیدی خلق شده اند) باید سالها بگذرد تا با مجاهدات بسیار، حجابهای عالم طبیعت ایشان مرتفع گردد، تا باز به فطرت و عالم حقیقی خود باز گردند، ولی انبیا و اولیای دین و فاطمه زهرا علیهاالسلام این راه را در خلقت بشری به مختصر زمانی طی خواهند كرد، چون حجابی میان آنها و فطرتشان نبوده و نخواهد بود، و اگر تاریكی ای فرض بشود تنها همین خلقت مادی است، كه آن هم به كوتاه زمانی


برطرف خواهد شد. كه از آن به «تنمی فی الشهر...» تعبیر نموده اند. از اینجاست كه ملاحظه می شود بعد از آیه ی شریفه ی

(و من اللیل فتهجد به نافلة لك، عسی ان یبعثك ربك مقاما محمودا.) [1] .

- و پاسی از شب را با قرائت قرآن در نماز بیدار باش، و این واجب زیادی مخصوص توست، امید است كه پروردگارت تو را به مقام محمود و جایگاه ستوده ای برانگیزد.

و نیز بعد از آنكه می فرماید:

(و قل: رب، ادخلنی مدخل صدق، و اخرجنی مخرج صدق...) [2] .

- و بگو: پروردگارا، (در تمام امور) مرا با صدق و راستی داخل، و با صدق خارج گردان...

بلافاصله می فرماید:

(و قل: جاء الحق، و زهق الباطل...) [3] .

- و بگو حق آمد و باطل نابود شد...

اگر تكمیل مقام محمود، در یك لحظه میسر نبود، گفتن آیه آخر چه معنی دارد؟

و تكمیل دیگر انبیا و اولیا را نیز می توان به همین بیان حل كرد كه: ره صد ساله را در خلقت بشری به یك لحظه طی می كنند.

و اگر مراد از «رشد» در حدیث، رشد جسمی باشد، با توجه به بیان قسمت چهارم همین روایت می توان گفت: رشد سریع غیر عادی وی در ایام كودكی، كه در متن روایت مورد بحث بدان اشاره شده، همانند رشد غیر طبیعی [4] رسول


اكرم صلی الله علیه و آله و سلم و سخن گفتن حضرت عیسی علیه السلام در گهواره [5] ، و حضرت ولی عصر- عجل الله تعالی فرجه الشریف- بلافاصه بعد از ولادت [6] ، یا امری بر خلاف عادت و كرامتی برای آن بزرگوار است، و یا اساساً این امر به حساب مقتضای طینت بهشتی علیینی وی می باشد. و بالاخره، مسلماً مراد از رشد در حدیث، رشد جسمانی تا آخر عمر شریف آن حضرت نیست.



[1] اسراء: 79.

[2] اسراء: 80.

[3] اسراء: 81.

[4] ر. ك: سنن النبي، ملحقات شمائل پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم، ص 389، روايت 433.

[5] ر. ك: آل عمران: 46 و مريم: 30.

[6] ر. ك: بحارالانوار، ج 51، ص 3، از روايت 3.