کد مطلب:295861 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:109

بیان


در این حدیث نكاتی است كه همه دلالت بر فضیلت و عظمت معنوی و ولایی آن بانوی دو جهان دارد:

الف- دوستی حضرتش علیهاالسلام برای مرد و زن مسلمان فائده دارد: «من احب فاطمه ابنتی...»

ب- دوستی اش سبب هم جوار شدن با رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم در بهشت می گردد: «فهو فی الجنة معی».

ج- دشمنی با او سبب قرار گرفتن در آتش است: «من ابغضها فهو فی النار».


د- دوستی اش در صد جا بعد از گذشت از این جهان، فریادرس دوستانش می باشد كه آسان ترین آنها شش جا می باشد: «حب فاطمه ینفع...»

ه- رضایت داشتن او از هر كس، مساوی با رضایت خداوند متعال و رسولش صلی الله علیه و آله و سلم می باشد: «فمن رضیت عنه ابنتی...»

و- غضبناك بودن حضرتش بر كسی، مساوی با غضبناك گردیدن خداوند متعال و رسولش صلی الله علیه و آله و سلم می باشد: «و من غضبت علیه فاطمه...»

ز- ظلم به او و ذریه و شیعیانش سبب خسران دو جهان می گردد: «ویل لمن یظلمها...»

در نتیجه برگشت تمام فضائل فوق و دیگر فضائل آن بانوی بزرگ، برتری داشتن او به لحاظ معنوی (نه انتصابی) از انبیاء و اوصیاء گذشته علیهم السلام می باشد.

از مجموع روایاتی كه در این فصل ذكر شد، به خوبی منزلت حضرت فاطمه علیهاالسلام نزد پروردگار معلوم می شود، و نیز روشن می گردد كه این همه مقام و منزلت نه به لحاظ دختر پیغمبر بودن است، بلكه به لحاظ عظمت معنوی و علو مراتب كمالات شخصی خود آن بزرگوار است.

البته در صدر همه این روایات، آیات «تطهیر» [1] و «ذوی القربی» [2] و «مباهله» [3] را باید در نظر گرفت كه همه، به ضمیمه تفسیر اهل بیت [4] دلیل بر عظمت معنوی آن بزرگوار است.

خلاصه آن كه: فاطمه ی زهرا علیهاالسلام در هیچ مقام و منزلتی غیر از منزلت رسالت و


وصایت كه منصبی الهی است، از رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه ی هدی جدا نبوده و نخواهد بود. مجموع احادیثی كه در این رساله آمده، و نیز احادیث فراوانی كه به جهت اختصار ذكر نشد، به خوبی بر این مطلب دلالت دارد.



[1] احزاب: 33.

[2] اسراء: 26.

[3] آل عمران: 61.

[4] به كتاب بحارالانوار، ج 25، ص 220، روايت 20 رجوع شود.