کد مطلب:295919 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:110

بیان


آیا این عقد اخوت بین رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و علی علیه السلام، و نیز ازدواج علی و فاطمه علیهماالسلام و شهادت ملائكه مقربش، در مقام نورانیت و ولایت ایشان به وقوع پیوسته است (بی آنكه هیچ مظهریتی، تمثلی و یا مادی از آنها وجود داشته باشد)، و یا در خلقت نوری آنها (كه یكی از مراحل مظهریتشان وجود و حضور داشته است)؟

با توجه به ظاهر روایت فوق باید گفت: در خلقت نوری شان بوده است، زیرا ایشان،چنانكه در فصل اول گذشت- علاوه بر خلقت مادی و عنصری كه


در این عالم دارند، پیش از عالم مادی خلقت نوری تمثلی، و خلقت برزخی داشته اند و بعد از گذشت از این عالم در سیر صعودی نیز به این خلقتها بازمی گردند. [1] . و گویا عبارت «من فوق سبع سماواته» اشاره به این است كه این عقد در ماورای عالم ماده بوده است.

عبارت «زوجه لیلة اسری بی عند سدرة النتهی» از روایت پنجم همین فصل نیز موید این معنا است، زیرا بر اساسا این روایت عقد ازدواج بین علی و فاطمه علیهماالسلام پیش از انعقاد نطفه ی فاطمه علیهاالسلام واقع شده بود، و نیز جریان نثار كردن زیور آلات و یاقوت و غیره كه بیان آن در حدیث ذیل خواهد آمد، موید دیگر این بیان است.


[1] چنانكه روايت 17، جزء 5، باب 3، ص 225 بصائر الدرجات، كه درباره قبض روح رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم است و روايات ديگر شبيه به آن، بر اين مطلب دلالت دارد.