کد مطلب:296011 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:109

بیان


آیا می توان گفت این فرمایشات زیبا و پر محتوی راجع به قرآن و عترت و غیره كه در این خطبه بیان شده، تنها عبارت پردازی است و گوینده آن معانیش را نیافته است؟ حاشا از ساحت مقدس حضرتش كه بیانات نایافته را باز گوید، و حال آنكه در قسمتی از همین خطبه می فرماید:

«اقول عودا و بدءا، و لا اقول ما اقول غلطا، و لا افعل ما افعل شططا.» [1] .

- آنچه اول گفته ام، آخر هم همان را می گویم، و آنچه می گویم به اشتباه نمی گویم، و آنچه بجا می آورم، بیهوده بجا نمی آورم.

خلیفه ی اول هم در دو مورد، در جواب كلمات حضرت فاطمه علیهاالسلام اقرار به عظمت و بزرگی آن بانو می كند، در یكجا می گوید:

«و انت یا خیرة النساء و ابنة خیر الانبیاء، صادقه فی قولك و...» [2] .

- و تو ای بهترین زنان و دختر بهترین پیامبران، در گفته خود صادقی و... در جایی دیگر می گوید:

«انت معدن الحكمه، و موطن الهدی والرحمه، و ركن الدین، و عین الحجه...» [3] .

- تو معدن حكمت و جایگاه هدایت و رحمت، و پایه دین و سرچشمه حجت و برهان هستی...


ز) سپس حضرت فاطمه علیهاالسلام هفده امر از اوامر الهی، از قبیل نماز، روزه، حج و غیره را می شمرد و علت تشریع آنها را بیان می نماید. و در ضمن خطبه ی خود، بطور اشاره به قسمت دیگر حدیث ثقلین، یعنی عترت پرداخته و می فرماید:

«فجعل الله... طاعتنا نظاما للملة، و امامتنا امانا من الفرقه و...» [4] .

- پس خداوند... طاعت و پیروی از ما را عامل برپایی و قوام دین و جامعه قرار داد، و نیز امامت و رهبری ما را ایمنی از تفرقه قرار داد و...


[1] بحارالانوار، چاپ قديم، ج 8، ص 110.

[2] بحارالانوار، چاپ قديم، ج 8، ص 111.

[3] بحارالانوار، چاپ قديم ج 8، ص 111.

[4] بحارالانوار، چاپ قديم ج 8، ص 110.