کد مطلب:296013 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:112

تذییل


در آخر این فصل، تعدادی از دعاها و تسبیحات آن حضرت را كه در تعقیبات نمازها و غیر آن وارد شده و بیاناتی لطیف توحیدی و غیره را دارد، ذكر می كنیم:

1- در كتاب دعوات راوندی در ضمن تسبیحهای پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه علیهم السلام آمده است: تسبیح فاطمه علیهاالسلام در روز سوم (هر ماه) بدین قرار است:

«سبحان من استنار بالحول والقوه، سبحان من احتجب فی سبع سماوات فلا عین تراه، سبحان من اذل الخلائق بالموت و اعز نفسه بالحیاة، سبحان من یبقی و یفنی كل شی ء سواه، سبحان من استخلص الحمد لنفسه و ارتضاه، سبحان الحی العلیم، سبحان الحلیم الكریم، سبحان الملك القدوس، سبحان العلی العظیم، سبحان


الله و بحمده» [1] .

- منزه است خدایی كه با تحول و نیرو بخشی (خود و افعالش) نور خود را آشكار ساخت، پاكیزه است خداوندی كه در آسمانهای هفتگانه محجوب گشته است لذا هیچ چشمی او را نمی بیند، منزه است خدایی كه خلایق را با مرگ ذلیل ساخته، و خویش را با حیات (جاودانی) سرافراز نموده، پاك است خداوندی كه پایدار می ماند و هر چیز جز او نابود می گردد، منزه است خدایی كه ستایش را برای خویش برگزیده و پسندیده است. منزه است خداوند زنده و آگاه، پاك است خداوند بردبار كریم، پاكیزه است پادشاه بسیار بی آلایش، منزه است خداوند بلند پایه و باعظمت، و من با ستایش او، او را به پاكیزگی می ستایم.

2- در كتاب اختیار ابن الباقی دعایی از آن حضرت به این صورت آمده است:

«اللهم، بعلمك الغیب و قدرتك علی الخلق، احینی ما علمت الحیاه خیرا لی، و توفنی اذا كانت الوفاه خیرا لی. اللهم، انی اسالك كلمه الاخلاص، و خشیتك فی الرضا والغضب، والقصد فی الغنی والفقر. و اسالك نعیما لا ینفد، و اسالك قره عین لا تنقطع، و اسالك الرضا بالقضاء، و اسالك برد العیش بعد الموت، و اسالك النظر الی وجهك، والشوق الی لقائك من غیر ضراء مضرة و لا فتنه مظلمه. اللهم، زینا بزینه الایمان و اجعلنا هداه مهدیین. یا رب العالمین» [2] .

- خداوندا، با علم غیب و قدرتی كه بر مخلوقات داری، تا زمانی كه زندگانی را به خیر من می دانی، زنده ام بدار، و هر گاه كه مرگ را به خیر من دانستی جانم را بستان. خدایا، من از تو (اعتقاد راسخ و یقین به) كلمه ی اخلاص و توحید (لا اله الا الله) و بیم از عظمت را در حال خشنودی و خشم، و میانه روی در حال غنی و ناداری را خواستارم، و از تو نعمت معنوی (ولایت را) كه پایان ناپذیر است


می خواهم، و نیز از تو آن نور چشمی ناگسستنی را آرزو دارم، و همچنین خشنودی به قضا و اراده ی حتمی ات را می خواهم، و از تو خنكی زندگانی بعد از مرگ را مسألت دارم، و نگریستن به روی و جمالت و اشتیاق به ملاقاتت را بدون سختی آسیب رسان و یا گرفتاری تاریك درخواست می كنم. خداوندا، مرا به آرایش ایمان زینت ده، و ما را از هدایت شدگان راه یافته قرار ده، ای پروردگار عالمیان.

3- تسبیحات و دعاهای مبسوط آن حضرت در تعقیب نمازهای پنجگانه واجب مشتمل بر حقایق توحیدی در تسبیح و تحمید و... درخواستهایی بلند برای دنیا و آخرت است،كه به جهت عدم گنجایش این رساله، از ذكر آن معذوریم. [3] .



[1] بحارالانوار، ج 94، ص 205، روايت 3.

[2] بحارالانوار، ج 94، ص 225، روايت 1.

[3] بحارالانوار، ج 86، ص 66، روايت 4، و ص 85، روايت 11، ص 102، روايت 8، ص 115، روايت 2.