کد مطلب:296048 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:123

بیان


این بود بخشی از روایت كه بیانگر عظمت معنوی فاطمه علیهاالسلام، در قیامت است، برای توضیح بیتشر به نكات آنها اشاره می شود:

1- حدیث اول به خوبی دلالت می نماید بر اینكه: ظهور فاطمه علیهاالسلام در قیامت، ظهور نوری قبل از خلقت مادی است. چرا كه تمام تشریفات ذكر شده در حدیث از نور است.

2- از حدیث اول و نیز از حدیث دوم معلوم می گردد كه: خونخواهی امام


حسین علیه السلام تنها با انتقام حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به پایان نمی رسد.

3- منظور از عرش، در حدیث دوم ممكن است موجودات باشند، و نیز مراد از قوائم و پایه های عرش، همان اسماء و صفات ذاتیه باشد كه قیام موجودات به آنهاست. و ممكن است مراد از یكی از قوائم كه در حدیث ذكر شده «قائمه من قوائم العرش» و حضرت فاطمه علیهاالسلام بدان تمسك می جوید، همان صفت «عدل» الهی باشد كه در كلام موجود است «یا عدل، احكم بینی و بین قاتل ولدی.»

4- شاید بستن چشم و یا سر به زیر افكندن در حدیث سوم و چهارم، با آنكه آنجا عالم تكلیف نیست، اشاره به عظمت آن بانو داشته باشد كه هر چشمی نباید او را بنگرد. چنانكه در روایت اول آمده است: جز ابراهیم و امیرالمومنین علیه السلام كسی به او نخواهد نگریست.

5- شاید مراد از باطن عرش «بطنان العرش» همان ندای الهی از درون موجودات باشد، كه به حساب عالم امری و ملكوتی، عرش الهی محسوب می شوند، زیرا خداوند با همه موجودات و در همه جا هست، كه: (و هو معكم اینما كنتم.) [1] : (و هر كجا كه باشید، خدا با شماست.) و یكی از آن جاها، قیامت است.



[1] حديد، 4.