کد مطلب:296060 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:121

بیان


دو روایت مذكور در این فصل نیز اشاره به منزلت والای فاطمه اطهر علیهاالسلام دارد. و معانی بلندی در آن دو است. هر چند تعابیرش متناسب با عالم طبیعت است تا برای همه قابل فهم باشد، ولی عمق آنها تنها برای اهلش، در حد كمالی


كه دارند، قابل درك است.

به طور خلاصه، می توان گفت: بنابر نص كتاب و سنت، خداوند با همه موجودات است و در این عالم و عوالم دیگر از موجودات جدا نیست، و كمالات و اسما و صفات او نیز بی حد و انتها است، كه:

(و ان من شی ء الا عندنا خزائنه، و ما ننزله الا بقدر معلوم.) [1] .

- چیزی نیست مگر اینكه گنجینه های آن نزد ماست (در عالم امر و ملكوت)، و ما جز به اندازه مشخص (به عالم ملك و خلق) فرو نمی فرستیم.

در هر دو عالم، برای اولیای خدا به قدر مقام و منزلت و كمالات معنوی كه دارند، آن «خزائن» همراه با موجودات كشف می گردد، و برای دیگران تنها «منزل» اشیا كه همان صورت ظاهری آنهاست، ظاهر می گردد.

آن خزائن همان (لدینا مزید) [2] است كه فوق تصور آنهاست و منزل خزائن، همان (لهم فیها ما یشاون) [3] است كه می فرماید:

(لهم ما یشاون فیها، و لدینا مزید.) [4] .

- برای آنان در بهشت، هر چند بخواهند فراهم است، ولی نزد ما بیش از آن وجود دارد.

و به تعبیر دیگر: خزائن اشیا، اسما و صفات بی انتهای در جمال و كمال الهی است (عالم امر)، و منزل آنها سایه ای از خزائن و مظاهر آنهاست (عالم خلق). كه می فرماید:

(الا، له الخلق و الامر) [5] .


- آگاه باشید! خلق و امر برای اوست.

با این بیان مختصر، تعابیر برخی آیات كه درباره ی درجات بهشتی وارد شده واضح می شود، نظیر آیات: «عند ربهم یرزقون» [6] و «عند ملیك مقتدر» [7] و «لهم رزق معلوم» [8] و «ارجعی الی ربك» [9] و «فادخلنی جنتی» [10] و «عجنت بماء الحیوان» و مواید و سفره های بهشتی، ولولو در باطن بهشت فردوس و از این قبیل كه در دو روایت گذشته بود، تا حدودی روشن می گردد.

البته حقایق دیگری در این دو روایت و نیز روایات شبیه به آن موجود است، كه با مراجعه به بیانات فصل اول و سایر فصول حل می شود.



[1] حجر: 21.

[2] ق: 35.

[3] ق: 35.

[4] ق: 35.

[5] اعراف: 54.

[6] آل عمران: 169- و نزد پروردگارشان، روزي داده مي شوند.

[7] قمر: 55- نزد سلطان با اقتدار.

[8] صافات: 41- براي آنان روزي معيني است.

[9] فجر: 28- باز آي به سوي پروردگارت.

[10] فجر: 30- در بهشت من داخل شو.