کد مطلب:29696 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:103

فیزیک












5663. امام علی علیه السلام: هر شنونده ای غیر از او، از شنیدن صداهای زیر، ناشنواست و صداهای بَم، او را ناشنوا می سازد[1]. [2].

5664. امام علی علیه السلام: هر بیننده ای جز او، در [ دیدن] رنگ های نهان و اجسام بسیار ظریف، نابیناست[3]. [4].

5665. امام علی علیه السلام - هنگامی كه كنار نهر فُراتْ نشسته بود و در دستش چوبی بود كه آن را به آب می زد -: اگر می خواستم، می توانستم برای شما از آب، نور و آتش ایجاد كنم[5]. [6].









    1. دانش جدید، امكان بهره گیری از امواج صوتی را فراهم آورده است. گوش انسان، توان گیرایی مقدار معیّنی از امواج صوتی را دارد كه بین پانزده موج در ثانیه تا پانزده هزار موج باشد و اگر كم تر از این باشد، گوش ما قادر به شنیدن نیست، چنان كه اگر تعداد امواج، افزون تر از پانزده هزار باشد، نیز نمی تواند بگیرد و شاید مقصود از كلام آن حضرت كه فرمود: «لطیف الأصوات (صداهای زیر)» و «كبیر الأصوات (صداهای بم)» همین باشد (تصنیف نهج البلاغة: 782). شایسته یادآوری است كه جدیدترین نظریه فیزیكی در این مورد، این است كه تعداد امواج صوتی قابل درك برای گوش انسان، بین 20 تا 20000 بار در ثانیه است؛ یعنی متفاوت با نظریه پیشین كه آن را بین 15 تا 15000 در ثانیه می دانست (ر. ك: فیزیك، تألیف هالیدی و رزنیك، ترجمه گلستانیان و بهار: 95/2).
    2. نهج البلاغة: خطبه 65، بحار الأنوار: 37/309/4.
    3. نهج البلاغة: خطبه 65، بحار الأنوار: 37/309/4.
    4. بسیاری از حیوانات، رنگ ها را نمی بینند؛ بلكه تنها رنگ سفید و سیاه را می بینند؛ امّا انسان، هفت رنگ لطیف قابل دید را كه امواج آنها بین 0/4 میكرون (بنفش) تا 0/8 میكرون (قرمز) است، می بیند؛ ولی رنگ هایی كه طول موج آنها از این محدوده بیرون است، انسان، قادر به دیدن آنها نیست، از (قبیل اشعه ماورای بنفش و اشعه مادون قرمز). بنا بر این، قدرت بینایی انسان، محدود است؛ امّا خداوند متعال، هر جسم و هر رنگ را با هر نوع و لطافت می بیند و به قدرت اوست كه زنبور عسل، توان تشخیص هفت رنگ سفید متفاوت را دارد كه انسان، همه آنها را یك رنگ (سفید) می بیند. زنبور عسل با این قدرت چشمگیر می تواند در حال پرواز، انواع گل ها را تشخیص بدهد (تصنیف نهج البلاغة: 782).
    5. امام علی علیه السلام مضمون سخنش را روشن نكرده و مطلب را در شكل رمز، بیان فرموده است؛ چون خِرَدها در آن زمان، بیش از این را بر نمی تابیدند و در كلام آن حضرت كه فرمود: «از آب، نور و آتش برایتان ایجاد می كردم» دلالت ظریفی بر نیروی موجود در آب است كه می توان از آن، نور (برق) و آتش (نیروی حرارتی) ایجاد كرد. اگر ژرف نگری كنیم، درمی یابیم كه آب، از دو عنصر هیدروژن و اكسیژن به وجود آمده است كه اوّلی قابل احتراق و تولید نور است و دومی به احتراق، كمك می كند و حرارت ایجاد می كند. افزون بر این، در آب طبیعی، به نسبت دو به ده هزار، آب سنگین )D2O( وجود دارد كه آن را به منبعی طبیعی برای هیدروژن سنگین - كه از آن به «دوتریوم» یاد می شود و با Dنمایش داده می شود - تبدیل می كند و این نمونه، پایه اصلی در تركیب بمب هیدروژنی است كه بر پایه تركیب دو اتم دوتریوم برای تشكیل هلیوم است و البته نیروی به دست آمده از این تركیب - كه منشأ نیروی خورشیدی است - هزاران بار بر نیروی به دست آمده از بمب اتمی - كه بر پایه اورانیوم است - افزون تر است. برای درك بیشتر موضوع، یادآوری می شود كه محصول یك گرم هلیوم - كه از تركیب دوتریوم به دست می آید - نیرویی معادل 675 میلیون میلیارد اِرگ (= دویست هزار كیلو وات ساعت) است. (تصنیف نهج البلاغة: 783)
    6. تصنیف نهج البلاغة: 782.