کد مطلب:300171 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:282

ترجمه


بنام خداوند بخشنده مهربان

ستایش مر خدای پروردگار جهانیان راست

این اثر علمی به نام «فص حكمه عصمتیه فی كلمه فاطمیه» است.

خدای سبحان در سوره یاسین قرآن فرموده است: پاك و منزه است آن كه همه را؛ از آنچه را كه زمین می رویاند و از نفوس بشر و از آنچه راكه بدان آگاهی ندارند جفت آفرید.

ازواج را مصادیق بیشمار است: از آن جمله مصادیق ازواج، عقل كل و نفس كل اند؛و از آن جمله علم و عمل اند. اگر خواهی بگو: علم روح است و عمل جسد آنست، پس علم را علو مكانت است و عمل را علو مكان. و علم مقوم و مشخص روح انسان است، و عمل مشخص بدن انسان از آن حیث كه بدن اوست می باشد؛ رسول الله صلی الله علیه و آله فرمود: علم امام عمل، و عمل تابع آنست.

و از آن جمله ازواج آسمان و زمین اند. و از آن جمله ازواج وجود و ماهیت اند.

و از آن جمله ازواج نر و ماده از هر جانور است. و از جمله ازواج، روح و بدن اند. و چنین می نماید كه روح از نطفه مرد متكون می شود، و بدن از نطفه زن.

و از جمله ازواج همه رستنیهااند - یعنی آنچه را زمین می رویاند ازواج اند - مثل درخت خرما كه مانند زن نیاز به لقاح دارد. و بادها بارور


كننده اند كه شاخه ها و گلها رابه هم می رسانند و تلقیح می كنند؛ و در خبر است كه عمه خود نخله را اكرام كنید كه از زیادی گل آدم آفریده شده است.

و از جمله ازواج مرخ و عفار است، خدای سبحان در سوره یاسین قرآن فرموده است:آن خدایی كه برای انتفاع شما از درخت سبز آتش قرار داده است، پس آنگاه شما از آن درخت سبز آتش می افروزید.

و در سوره واقعه آن فرموده است: آیا پس دیده اید آتشی را از درخت (سبزوتر مرخ و عفار) بیرون می آورید، آیا شما آن درخت آتش را آفریده اید یا ما آفریننده آنیم؟ ماییم كه آن را تذكره و متاع برای مسافران بیابانی قرار داده ایم. از امثال عرب است كه در هر درخت آتش است، مرخ و عفار از آن- یعنی از آتش. فزونی گرفته اند. مرخ درخت نر است و عفار درخت ماده، از آن جفت دو شاخه مانند دو چوب مسواك می برند و مرخ را بر عفار در حالی كه سبزو تر و تازه اند می مالند آتش از آن دو به اذن خدای تعالی بیرون می آید و مشتعل می شود.

و از جمله ازواج، اعصاب اند كه از مغز سر منشعب می شوند. این اعصاب هفت جفتند كه هر یك آنها از دو عصب مزدوج اند. و نظائر ازواجی كه گفته آمد بیشمارند.