کد مطلب:300174 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:291

ترجمه


نكاح در همه وجود به حركت قدسی حبی، ساری است. و مراتب كلی نكاح به پنج نوع منقسم است كه موجب پیدایش عوالم معنوی و روحی و نفسی و مثالی و حسی با همه اختلاف صوری كه دارند می باشد، زیرا خوی و سرشت وجود از ازل تاابد، جود است؛ و وهب و اتهاب و انتاج- یعنی دهش و پذیرش و پیدایش- پیوسته در كارند و دور می زنند. و افاضه و استفاضه و نعمتهای تازه به تازه، نوبنو در جوشش اند. همه اهل آسمانها و زمین- همواره و آن فان- از او خواهانند، و او هر روز- همیشه و هر آن- در شان و كاری است. حركت به طور اطلاق حبی است، و فیض باری از حركت حبی فائض و جاری است.

نكاح نخستین از نكاحهای پنجگانه كلی یاد شده، توجه ذاتی الهی از حیث اسماء نخستین اصلی است كه مفاتیح غیب هویت الهی و حضرت كونی اند.

پس از آن- یعنی نكاح دوم- نكاح اجتماع اسمائی برای ایجاد ارواح یعنی عالم عقول و مفارق و صور آنها در نفس رحمانی است. نفس رحمانی به طبیعت كلی و صادر اول و رق منشور و آب حیات كه «من الماء كل شی ء حی» و نامهای بزرگ دیگر نیز نامیده می شود.

سپس نكاح سوم است و آن اجتماع ارواح نوری برای ایجاد عالم اجساد طبیعی و عنصری است.

و بعد ازآن در رتبه چهارم نكاح، اجتماعات دیگر است كه منتج مولدات ثلاث به نام معدن و نبات و حیوان و لواحق آنها می باشد.


نكاح پنجم اختصاص به كون جامع یعنی انسان كامل دارد كه مجمع دو دریای غیب و شهادت است.

و از جمله خلق ازواج و نكاح ساری این است كه خدای سبحان روح و نفس حیوانی را با هم الفت داده است كه روح بمنزلت زوج و نفس حیوانی بمنزلت زوجه است، و آن دو را عاشق یكدیگر گردانید، پس تا روح در بدن است بدن زنده و بیدار است، و هرگاه روح از بدن بكلی جدا نشده است بلكه تعلق او به بدن باقی است بدن در خوابست (و یا در شبه خوابست)، و هرگاه روح به كلی از بدن جدا شده است بدن مرده است؛ خدای تعالی فرمود: خداوند جانها را در هنگام مرگشان می گیرد (توفی می كند)، و جانهایی را كه حكم مرگشان فرارسیده است نگاه می دارد، و جانهای دیگر را كه حكم مرگشان فرانرسیده است تا اجل نام برده شده (و مهلت تعیین شده) نگاه می دارد، هر آینه در این امر (توفی) آیاتی برای گروه اندیشمند است.