کد مطلب:300177 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:264

ترجمه


علم و عین بر اساس تثلیت اند، چنان كه ادراك سه نوع است كه احساس و تخیل و تعقل است؛ اما توهم، در حقیقت و هم كان عقل ساقط است. تثلیث در علم عبارت از حصوص نتیجه كه صورت علمیه است از اصغر و اكبر و حد اوسط است؛

و تثلیث در عین، این كه ایجاد اعیان از نكاح ساری عینی است، و این نكاح از فردیت سه گانه آغاز می شود كه عبارت اند از ذات احدیت- یعنی از توجه ذاتی الهی- و از اسماء الهی، و از طبیعت كلی كه نفس رحمانی است؛ و این نكاح فردیت نخستین است.

و همچنین به عنوان مثال، خلق انسان براساس تثلیث یعنی از فردیت سه انه است كه عبارت اند از پدر و مادر و هیئت و صورت ویژه ای كه از آن دو در حال تلقیح است؛ خدای سبحان در قرآن فرموده است: هر آینه انسان بنگرد از چه چیز آفریده شده است؟ از آب جهنده ای آفریده شده است كه از میان صلب و ترائب بیرون می آید.

ترائب جمع تریبه است مانند كتائب كه جمع كتیبه است، و آن عبارت از دیواره استخوانهای جلوی بدن است؛ و صلب دیواره استخوانهای پشت بدن است، خواه این دو دیواره استخوانها از مرد باشند خواه از زن؛ چنان كه آب جهنده هم منی مرد است و هم منی زن، و چون این دو آب جهنده در رحم زن در هم آمیخته شده اند و یكی گردیده اند به صورت مفرد تعبیر به ماء دافق یعنی آب جهنده شده است. پس این آیه كریمه همانند آیه سوره نحل است كه: (هر آینه برای شما در انعام عبرت است


كه شما را از بطون آنها از میان سرگین و خون، شیر خالص كه برای نوشندگان گوارا است، می نوشانیم.