کد مطلب:300183 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:264

ترجمه


انسان كامل اگر مرد باشد مظهر و صورت عقل است، و اگر زن باشد مظهر و صورت نفس كل است؛ بنابراین سید اوصیاء و سر انبیاء و مرسلین علی عالی اعلی صورت عقل كل و مظهر او بر وجه اتم است، و همچنین حقیقت ام الكتاب سیده نساء عالمین فاطمه بتول زهراء صورت نفس كل بر وجه اتم است. «دو دریا را روان ساخت و به هم آمیخت در حالی كه به همدیگر می رسند و سطوح آن دو با هم تلاقی می كنند، در میان این دو دریا برزخی است- یعنی حاجز و مانع و پرده ای است- كه از حد خود تجاوز نمی كنند و بدر نمی روند، از آن دو لولو و مرجان بیرون می آید.

امین الاسلام طبرسی در تفسیر مجمع البیان از سلمان فارسی و سعید بن جبیر و سفیان ثوری روایت نقل كرده است كه آن دو دریا علی و فاطمه اند، و برزخ محمد صلی الله علیه و آله است، و لولو و مرجان حسن و حسین اند.

در روایت آمده است كه پیغمبر صلی الله علیه و آله فاطمه را دوست می داشت. و او را به «ام ابیها»- یعنی مادر پدرش- كنیه داده بود. و من می گویم: چون عقل كل پدر است و نفس كل مادر، و همه موجودات از آن دو ظهور یافته اند، و مادر انوار و فضائل فاطمه عقیله رسالت مظهر نفس كل بر وجه اتم است؛ پس بنابراین تفسیر انفسی اقوم، آن جناب مادر پدرش حضرت خاتم انبیاء صلی الله علیه و آله است، پس بفهم.

و در این مقام، در گفتار حق سبحانه كه فرمود: الرجال قومون علی النساء بما فضل الله بعضهم علی بعض...، و فرمود: و للرجال علیهن درجه و همچنین در روایات بمفاد نظیر این دو آیه تدبر بنما.