کد مطلب:300186 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:287

ترجمه


رسول خدا صلی الله علیه و آله از خدای تعالی حكایت كرد كه فرمود:

من الله هستم و من رحمانم، رحم را آفریدم، و از اسم خودم اسمی برای او مشتق كرده ام، پس هر كس صله رحم كند من با او پیوندم، و هر كس قطع رحم كند من نیز از او ببرم؛ پس بدان كه وصل رحم به معنی معرفت به مكانت و مرتبت رحم و بزرگداشت قدر آنست چه اگر رحم نباشد تعین روح انسانی به ظهور نمی رسد؛ و قطع رحم به پست شمردن و اندك انگاشتن حق آنست.

سپس این كه طبیعت نیز رحمی مانند رحم انثی است، و رحم اسمی مر حقیقت طبیعت را است پس طبیعت رحمی مشتق از رحمن است؛ و بدون شك حدیث یاد شده و مفاد وصل و فصل یعنی صله رحم و قطع آن بر طبیعت صادق است.

طبیعت حقیقت جامع بین كیفیات چهارگانه است بدین معنی كه هم عین هر یك از آنها هست و هم هیچیك از آنها به جمیع جهات نیست بلكه به بعضی از جهات عین آنهاست، به این معنی كه بدن جوهری عنصری مركب از عناصر است، و این عناصر به صرافت خالص خود در مزاج بدن مركب وجود ندارند بلكه وقتی با هم آمیختند و برخی از برخی دیگر انفعال یافته است این امر فعل عناصر به یكدیگر و انفعال آنها از یكدیگر ایجاب می كند كه هر یك از آنها صورت خالص خود را خلع كند یعنی به صورت خاص عنصری خود نباشد و همگی به صورت واحد مركب خاصی درآیند.


پوشیده نماند كه هر كمالی به انسان بعد از مفارقتش از نشاه طبیعی روی می آورد نتیجه مصاحب روح او با مزاج طبیعی او است، پس فكرت و رویت خود را در آیات و روایاتی كه راجع به دنیای پسندیده وارد شده اند درست بكار ببر.

در حدیث اشتقاق آمده است كه این فاطمه است و من فاطر آسمانها و زمینم؛ و فاطم یعنی قاطع و جداكننده دشمنانم از رحمت خودم در روز فصل قضایم می باشم؛ و فاطم دوستانم از آنچه كه موجب عار و شین آنها است، پس فاطمه را از اسمی از اسمای خودم مشتق كرده ام.

و پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: ای فاطمه خداوند ترا از اسمی از اسمای خود مشتق فرمود، او فاطر است و تو فاطمه ای.

و دانستی كه رحم از رحمان مشتق است، پس بدان كه ودیعه مصطفی، فاطمه انسیه حوراء: مطلع انوار علوی، و مشكات ولایت، و ام ائمه، و صندوق علم، و وعاء معرفت است.