کد مطلب:300189 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:270

ترجمه


بدون هیج دغدغه و وسوسه، حضرت فاطمه دختر پیغمبر صلی الله علیه و آله دارای عصمت بوده است، علمای بزرگی مثل شیخ مفید و علم الهدی سید مرتضی به آیات و روایات نص بر عصمت آن جناب فرمودند و حق با آنان است، و شخص مكابر سخت محكوم و مغلوب است.

آن جناب صلوات علیها گوهری قدسی در تعین و صورت انسی بوده است، پس آن حضرت انسیه ی حوراء و عصمت كبرای الهی است.

و حقیقت عصمت نیرویی نوری و ملكوتی است كه دارنده اش را از هرچه كه موجب عیب و زشتی انسان است- از قبیل پلیدی گناهان و آلودگیهای و سهو و نسیان و دیگر رذائل نفسانی- عاصم و حافظ است. و آن كسی كه صاحب عصمت است از لغزش در تلقی وحی و دیگر القاءات سبوحی آنسوئی مصون است، و در جمیع شئون عبادی و خلقی و خلقی و روحانی و جز آنها از اول امر محفوظ است. خدای سبحان درباره یحیی پیغمبر فرمود: ما او را در حالی كه كودك بود حكم داده ایم.

پس بدان كه عترت رسول الله- یعنی اهل بیت قریب آن بزرگوار- كه حضرت فاطمه هم از آنان است معصوم اند، چنان كه جناب وصی امام علی علیه السلام در نهج البلاغه فرموده است: چه گونه حیران و سرگردانید و حال این كه عترت پیغمبر شما كه ازمه حق و اعلام دین و السنه صدق اند در میان شمایند؟! پس ایشان را به نیكوترین منازل قرآن فرود آورید، و مانند شتران تشنه كه به آبشخور وارد می شوند به ایشان وارد شوید.

ابن ابی الحدید معتزلی را در شرح نهج البلاغه در بیان این گفتار


امام علیه السلام سخنی به صواب است كه گفت: «سری عظیم در این عبارت «فانزلوهم باحسن منازل القرآن» است، زیرا كه آن بزرگوار- یعنی امام علی علیه السلام- مكلفین را امر فرمود كه عترت را در اجلال و اعظامشان و در انقیاد و طاعت اوامرشان بسان قرآن و همانند آن بدانند».

پس ابن ابی الحدید گفت: «اگر گویی كه این فرموده آن حضرت- یعنی امام علی علیه السلام- مشعر است به این كه عترت معصوم اند، نظر اصحاب شما یعنی فرقه معتزله در این امر كه عصمت عترت است چیست؟»

در جواب این سوال گفت: «نص گفتار ابومحمد بن متویه در كتاب كفایه این است كه علی علیه السلام معصوم بوده است و ادله نصوص دال بر عصمت اختصاص به او دارد و هیچ یك از صحابه را به این منزلت و مقام عصمت نبوده است».

اكنون كه دانستی بقیه نبوت و عقیله رسالت و ودیعه مصطفی و زوجه ولی الله و كلمه تامه الهی فاطمه علیهاالسلام صاحب عصمت است هیچ اشكالی ندارد كه در فصوص اذان و اقامه نمازت به عصمت آن جناب به این عبارت «اشهد ان فطمه بنت رسول الله عصمه الله الكبری» و یا مشابه آن شهادت دهی.