کد مطلب:300195 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:265

ترجمه


آیه مباهله: فقل تعالوا ندع ابناءنا... دلالت بر تفضیل فاطمه معصومه ام ابیها و ام الائمه، بر همه زنان عالم دارد؛ چنان كه بر غایت و نهایت برتری حضرت وصی امام علی علیه السلام و علو درجت و رتبت آن حضرت نیز دارد، زیرا كه خداوند او را نفس پیامبرش خاتم انبیاء و بزرگ آنان قرار داده است. و نمی شود گفت كه پیغمبر و علی هر دو یك شخص اند، پس مراد این است كه امام علی مساوی او است، و رسول الله صلی الله علیه و آله برترین مردم بود پس مساوی او نیز برترین مردم است.

خلاصه این كه در این قول خداوندگار- از آیه مباهله- دلیلی قوی بر فضل اصحاب كساء علیهم السلام است كه هیچ دلیلی به قوت آن نیست.

و اجماع امت اسلام است كه اصحاب كساء در روز مباهله فقط فاطمه و پدر او و شوهر او و دو فرزند او حسن و حسین بوده اند و احدی با آنان نبوده است.

و كسی ادعا نكرده است كه غیر از پیغمبر و وصی او امام امیرالمومنین علی و حضرت فاطمه كفو امام علی و دو فرزندش حسن و حسین، دیگری در روز مباهله داخل در اصحاب كساء بوده است و با آنان شركت داشته است؛ و اگر كسی ادعاء كند بدون هیچ شك و پیكار، بر خدا و رسولش دروغ بسته است و افتراء زده است، حمد خدای را كه ما را از متمسكین به ولایت اصحاب كساء قرار داده است.

مفسران قرآن در تفسیر آیه مباهله، از عائشه روایت كرده اند كه گفت: رسول خدا در روز مباهله برای مباهله از خانه خارج شده است، و عبای


مشكین نشانه دار از موی سیاه بر دوش گرفته بود، پس حسن آمد و او را داخل در عباء فرمود، و پس از آن حسین آمد و او را داخل در عباء فرمود، و پس از آن فاطمه و سپس علی، آنگاه گفت: انما یرید الله لیذهب عنكم الرجس اهل البیت و یطهركم تطهیرا...

پس بدان كه مراد امامیه- خداوند برهانشان را نورانی بفرماید- از اصحاب كساء و آل عباء، این پنج تن معصوم منصوص از آیه مباهله قرآن است.

در آیه مباهله ابناء و نساء بر انفس مقدم آورده شده اند تا تنبیهی بر لطف مكانت و قرب منزلتشان بوده باشد؛ و نیز ایذان و اشعاری بدین معنی داشته باشد كه ابناء مقدم بر انفس و مفدی انفس اند.