کد مطلب:300204 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:252

ترجمه


حضرت فاطمه- صلوات الله علیها- لیله القدر بوده است، و لیله القدر دارای مراتبی است چنان كه همه حقائق وجودی این گونه اند كه دارای مراتب اند، هر مرتبه دانی رقیقه مرتبه عالی خود است، و هر مرتبه عالی حقیقت مرتبه دانی خود است، خدای سبحان فرموده است: شما نشئه اولی (آفرینش نخستین) ما را دانسته اید پس چرا متذكر نمی گردید (چرا به آفرینش نخستین ما بر نشاه اخری استدلال نمی كنید)؟

و از امام هشتم (حضرت امام رضا) علیه السلام روایت است كه فرموده است: همانا كه خردمندان دانسته اند كه آنچه در آنجاست (در ما فوق طبیعت و ماورای آن است) دانسته نمی شود مگر بدانچه كه در اینجاست.

و از امام صادق علیه السلام روایت است كه فرمود: خداوند ملك را (عالم ملك را) بر مثال ملكوتش خلق فرموده است، و ملكوتش را بر مثال جبروتش تاسیس فرموده است تا به ملكش بر ملكوتش و به ملكوتش بر جبروتش استدلال شود.

و بدان كه از منازل سیر حبی وجودی، در قوس نزولی به لیل و لیالی تعبیر می شود، و در قوس صعودی به یوم و ایام؛ لذا عصمه الله الكبری حضرت فاطمه همانگونه كه لیله القدر است همچنین یوم الله است. و انسان كامل در عصر محمدی وعاء حقایق قرآن است، و اگر خواهی بگو كه انسان كامل در عصر محمدی قرآن ناطق است، پس یازده قرآن ناطق از این لیله القدر مبارك حضرت عصمه الله فاطمه زهراء علیهاالسلام فرود آمده اند و آن جناب ام الائمه است (چنان كه انسان كامل كتاب الله است و حضرت


فاطمه علیهاالسلام ام الكتاب است)، سپس در قول خداوند سبحان تدبر نما كه به پیغمبر اكرم فرمود: ما تو را كوثر عطا كرده ایم.

رسول الله صلی الله علیه و آله فرمود: هر كس فاطمه را آن گونه كه حق معرفت بدو است بشناسد، لیله القدر را ادراك كرده است و همانا فاطمه نامیده شد است بدین لحاظ كه خلق از كنه معرفتش بریده شده اند- یعنی به كنه معرفت او نمی رسند-.

و در اثر است- ینی در خبر است- كه امام صادق علیه السلام فرموده است: هر كس فاطمه را انسان كه حق معرف اوست شناخت همانا كه لیله القدر را دراك كرده است. و صورت تمام خبر در تفسیر فرات كوفی بدین گونه است:

«فرات گوید: محمدبن قسم بن عبید به اسناد معنعن از ابی عبدالله- یعنی حضرت امام جعفر صادق علیه السلام- ما را حدیث كرده است كه آن جناب در تفسیر سوره مباركه قدر) فرموده است: (انا انزلنه فی لیله القدر)- لیله فاطمه است و قدر الله است، كسی كه فاطمه را انسان كه حق معرفت اوست شناخت همانا كه لیله القدر را ادراك كرده است. و آن جناب یعنی- حضرت فاطمه- بدین علت فاطمه نامیده شده است كه خلق از معرفت او بریده شده اند (راوی در شك افتاد كه آیا امام صله ی فعل فطموا را با عن حرف جر استعمال كرده است- یعنی چه چیز تو را دانا گردانید كه شب قدر چیست؟ شب قدر بهتر از هزار ماه است یعنی بهتر از هزار مومن است، و آن حضرت- یعنی عصمه الله الكبری فاطمه- ام المومنین است- تنزل


الملائكه و الروح فیها- و ملائكه مومنانی اند كه مالك یعنی واجد و دارنده ی علم آل محمد صلی الله علیه و آله اند، و- الروح- روح القدس است و آن فاطمه است.- باذن ربهم من كل امر سلام هی حتی مطلع الفجر- به اذن و فرمان آفریدگارشان از جهت هر كاری، این شب سلام است یعنی سلامتی و بركت و فضیلت است تا وقت طلوع فجر یعنی تا زمان خروج قائم آل محمد- صلوات الله علیهم-

و از صقربن ابی دلف كرخی روایت است كه گفت: وقتی كه متوكل عباسی آقای ما امام ابوالحسن عسكری علیه السلام را دستگیر كرد و آورد، من آمدم تا از او خبری بگیرم و از حالش بپرسم- تا این كه صقر گوید: گفتم ای آقای من حدیثی از پیغمبر صلی الله علیه و آله روایت می شود كه معنایش را نمی دانم، فرمود: آن حدیث چیست؟

پس گفتم این كه فرمود: «با ایام دشمنی نكنید كه با شما دشمنی می كنند» معنای آن چیست؟

پس آن حضرت فرمود: تا آسمانها و زمین برقرارند آن ایام مائیم.

و همانا كه خلق از كنه معرفت به حضرت عصمه الله فاطمه ی زهرا علیهاالسلام بدین علت بریده شده اند كه آن جناب صاحب عصمت بوده است و كسانی كه واجد ملكه عصمت نیستند، مفهوم عصمت را ادراك می كنند نه این كه به حسب ذوق مدرك آن باشند و عمده در معرفت، علم ذوقی است. و در اصطلاح عارف بالله مراد از علم ذوقی آن علم و معرفتی است كه عالم بدان از راه وجدان و كشف آن را می یابد نه از برهان و كسب و نه از راه اخذ به ایمان و تقلید زیرا كه هر یك از برهان و كسب و ایمان و تقلید اگر


چه به حسب مرتبه ی خود معتبر است، و لكن به مرتبه ی علوم كشفی نمی رسد زیرا كه خبر مانند عیان نیست.

و نیز رسول الله صلی الله علیه و آله فرموده است: او را فاطمه نامیده ام زیرا كه خداوند او را و دوستدارانش را از آتش باز داشته است و دور ساخته است.