کد مطلب:300219 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:190

ترجمه


تعبیر بسیاری از آیات و روایات بر تغلیب است مانند گفتار خدای- تعالی شانه- درباره مریم علیهاالسلام: ای مریم فرمانبردار پروردگارت باش و سجده كن و با ركوع كنندگان ركوع كن. و سخن دیگر حق تعالی درباره حضرت مریم علیهاالسلام: به كلمات پروردگارش و كتابهایش تصدیق كرده بود و از فرمان برداران خدایش بود.

پس گوییم: هرگاه نفس ناطقه ی انسانی خواه مرد و خواه زن مستعد شده است صورملكی و ملكوتی برای او متمثل می شود؛ خدای سبحان درباره مریم علیهاالسلام فرموده است كه روح مایعنی حضرت جبرئیل علیه السلام برای مریم به صورت بشری تمام خلقت متمثل شده است، مریم در تحت كفالت زكریای نبی علیه السلام بوده است، و فاطمه در تحت كفالت اشرف انبیاء محمد صلی الله علیه و آله و مادر او خدیجه كبری است كه اول زنی بوده است اسلام آورده است؛ در نهج البلاغه آمده است كه امیرالمومنین علی علیه السلام فرموده است: در آن روز یكی خانه دراسلام گرد نیامده است- یعنی در آن روز هیچ كس مسلمان نبود- جز رسول الله صلی الله علیه و آله و خدیجه، و من سومین ایشان بوده ام.

و خدای غنی مغنی (خدای بی نیاز نیاز كننده) پیغمبر را به مال خدیجه حبیبه خدا و رسول، توانگر ساخت چنان كه كریمه (و وجدك عائلا فاغنی) از سوره ی مباركه ی والضحی، تو را بدان ارشاد می نماید.