کد مطلب:300222 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:168

ترجمه


برای وحی مراتب است: مرتبه ای از آن مانند قول خدای سبحان در قرآن كریم كه به پیغمبر اكرم فرمود: ما بر تو نیكوترین قصه ها را به آنچه كه این قرآن را بسویت وحی كرده ایم حكایت می كنیم.

و مرتبه ای از آن مانند فرموده خداوند در قرآن به فرشتگان: آنگاه كه پروردگار تو به ملائكه وحی فرمود كه همانا من با شمایم پس كسانی را كه ایمان آوردند ثابت و استوار بدارید.

و مرتبه ای از آن مانند وحی خدای سبحان به مادر موسی كه در قرآن كریم فرمود: به مادر موسی وحی كرده ایم كه او را شیر ده، پس هرگاه بر او- از آسیب فرعونیان- بیمناك شدی او را در دریا افكن.

و مرتبه ای از آن مانند وحی به زنبور عسل كه خدای تعالی در قرآن فرمود: و پروردگارت به زنبور عسل وحی كرده است كه از كوهها خانه ها بگیر (برای خود از كوهها خانه ها بسازید).

و مرتبه ای از آن مانند این كه خدای سبحان در قرآن فرموده است: پس آنها را هفت آسمان در ده روز حكم كرده است، و در هرآسمان امر او را وحی نموده است.

و در كافی از امام باقر- یعنی شكافنده- علوم پیامبران علیه السلام، روایت شده است كه آن حضرت فرمود: هرگاه خدا اراده فرموده است كه نطفه ای را از صلب آدم كه بر آن پیمان گرفته شده است خلق كند، یا آنچه را كه درباره آن نطفه بخواهد و آن را در رحم قرار دهد، مرد را برای جماع تحریك كند، و به رحم وحی كند كه درت را باز كن تا خلق من و قضاء نافذ من و


قدر من در تو وارد شود، پس رحم درش را باز می كند و نطفه به رحم می رسد.

من می گویم: امثال اینگونه آیات كریم و روایات شریف اشارت به توحید صمدی قرآنی دارند، پس بفهم.

و نیز در كافی به اسنادش از امام ابی عبدالله صادق علیه السلام روایت كرده است كه آن حضرت فرمود جناب فاطمه علیهاالسلام بعد از رحلت رسول الله صلی الله علیه و آله هفتاد و پنج روز زیست كرده است، و اندوه سخت از ارتحال پدر به او روی آورده بود، و جبرئیل بر او نازل می شد و او را دلجوئی و آرامش و تسلی می داد و از مكانت و منزلت آن جناب به او اخبار می فرمود، و از آنچه كه بعد از او به ذریه او روی می آورد خبر می داد- كه بعد از او در حق ذریه او چه ها می كنند- و علی علیه السلام آنها را می نوشت.

و در علل الشرایع به اسنادش از عیسی بن زید بن علی علیه السلام روایت كرده است كه گفت از ابوعبدالله امام صادق علیه السلام شنیدم كه فاطمه علیهاالسلام بدین علت محدثه نامیده شده است كه ملائكه از آسمان فرود می آمدند و او را ندا می كردند چنانكه مریم فرزند عمران را ندا می كردند، پس می گفتند ای فاطمه خداوند ترا برگزید و پاكت گردانید و ترا بر همه زنان عالمیان برتری داد. ای فاطمه پروردگارت را فرمان بردار باش، و سجده كن و با ركوع كنندگان ركوع كن، و ملائكه را حدیث می كرد و ملائكه او را حدیث می كردند با ملائكه سخن می گفت و ملائكه با او سخن می گفتند- پس در شبی به ملائكه گفت: آیا مریم دختر عمران برتر از همه زنان عالمیان


نیست؟ ملائكه گفتند: همانا كه مریم سیده زنان عالم خودش بوده است، و خداوند عزوجل ترا سید نساء عالم خودت و عالم مریم و سیده نساء اولین و آخرین گردانیده است.