کد مطلب:300400 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:82

مریم برگزیده ی خدا


نكته حائز اهمیت تفسیری كه در این مورد مطرح است اینكه منظور از برتری و فضیلت مریم (س) بر زنان عالم این نیست كه مریم در فضایل علمی و تقوا بر همه ی زنان برتری دارد، گرچه بسیاری از مفسّرین اهل سنّت دچار این اشتباه شده اند، زیرا آیه ی مباركه، دو «اصطفا» و انتخاب برای مریم مطرح می كند، یكی اصطفای نفسی در فضایل و تقوا كه در این مورد فقط از اصطفا سخن دارد نه از برتری او بر زنان عالم: «انَّ الله اصطفیكِ وَ طَهّركِ» این انتخاب و اصطفای نفسی در طهارت و فضایل است نه نسبی كه نسبت به زنان عالم باشد. آنگاه بعد از بیان این اصطفا، اصطفای نسبی مریم (س) را نسبت به زنان عالم مطرح كرده و می فرماید: «و اصطفاكِ عَلی نساء العالمین». خدا تو را بر زنان عالم برتری داد.

مسلّماً منظور از برتری دوم كه نسبت به زنان عالم است، اصطفا در طهارت و پاكی و تقوا و فضیلت نمی باشد، زیرا این نكته را جمله ی اول


بیان نمود و در اصطفای اول سخن از تقوا و طهارت بود، اگر دوّمی هم همان نكته را بیان كند، تكرار لازم می آید. بلكه منظور از برتری دوّم كه نسبی است در جهت خاص می باشد، كه مریم از این جهت به زنان عالم برتری دارد، و هیچ زنی حتی فاطمه ی زهرا (س) در این مورد با مریم شریك نیست، و آن اینكه مریم بدون داشتن همسر، بطور معجزه آسا و خرق عادت فرزند ببار آورد. این خصوصیت را دیگران ندارند. ولی این هرگز بدان معنا نیست كه مریم در فضایل و تقوا نسبت به زنان عصر خودش است، و امّا برتری نسبی او كه بطور خرق عادت فرزند ببار آورد، نسبت به زنان عالم است كه می فرماید: «واصطفیكِ علی نساء العالمین.» و آنكه در طهارت و تقوا و فضایل و معارف نسبت به همه ی زنان عالم برتری دارد فاطمه ی زهرا (سلام الله علیهاست).