کد مطلب:301354 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:159

طاهره


1- حضرت امام محمد باقر علیه السلام از پدران بزرگوارش روایت می كند كه حضرت زهراء علیهاالسلام را از آن جهت «طاهره» نامیدند كه از هر پلیدی و ناپاكی


پاك و طاهر بود و حتی یك روز خون حیض و نفاس ندید. [1] .

2- حضرت صادق علیه السلام فرمود: تا وقتی كه حضرت فاطمه زنده بود خداوند تمام زنان را بر علی علیه السلام حرام كرده بود زیرا او طاهره بود و خون حیض نمی دید. [2] .

علامه سید محسن رحمه الله گوید: از یكی از امامان اهل البیت سوال شد كه آیا علی علیه السلام بعد از آنكه حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم را غسل داد خودش عسل مس میت كرد؟ حضرت فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم پاك و پاكیزه است در عین حال امیرالمومنین غسل را انجام داد و این خود یكی از سنن اسلامی شد. [3] .

علامه امینی رحمه الله گوید: علت آنكه درهای ورودی به مسجد پیامبر از خانه های مردم بسته شد آن بود كه می خواستند از پلیدی های ظاهری و باطنی پاك باشد، و هیچ انسانی جنب از آن عبور نكند و كسی در آن جا جنب نشود ولی علت آنكه در خانه حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم و همچنین در خانه حضرت علی بسته نشد آن بود كه آن دو بزرگوار به نص آیه تطهیر از هر گونه پلیدی پاك بودند حتی جنابت آن ناپاكی معنوی كه در دیگران ایجاد می كرد در آنها به وجود نمی آورد.

و فرمایش آن حضرت كه فرمود: آگاه باشید كه مسجد من بر هر زن حائض و هر مرد جنب حرام است مگر بر محمد و خاندانش علی و فاطمه و حسن و حسین صلوات الله علیهم اجمعین. [4] .

و فرمایش آن حضرت، آگاه باشید این مسجد برای جنب و حائض حلال نیست، مگر برای رسول خدا و علی و فاطمه و حسن و حسین، آگاه


باشید من برای شما اسامی این افراد را گفتم كه گمراه نشوید. [5] .

خلاصه و چكیده این فرمایشان آنست كه باز گذاشتن در آن خانه و اجازه دادن برای اهل آن به همان چیزی كه ویژه حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم است از اختصاصات كسانی است كه آیه تطهیر در شان آنها نازل شده و هرگونه پلیدی را از آنان دور ساخته است. [6] .

علامه شیخ سعید جمال الدین حسن بن زین الدین شهید ثانی (ره) گوید: صدوق رضوان الله علیه در كتاب 3 من لایحضره الفقیه» به طور مرسل از حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم روایت كرده كه فرمود: همانا فاطمه صلوات الله علیها همانند یكی از شما نیست، او، هم چون حوریان بهشتی خون حیض و نفاس نمی بیند...

مخفی نماند كه این روایات با آن چه كه در مورد قضاء روزه حائض، روایت شده منافات دارد زیرا در آن روایات آمده بود كه حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم حضرت فاطمه را به این دستور می داد مگر اینكه بدینصورت بین آنها جمع شود كه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به خاطر تعلیم به زنان مومنه این دستور را به آن حضرت داده است و اینگونه خطاب یك نوع از مجاز در كلمه است كه در بسیاری از موارد مورد استعمال قرار می گیرد و شاید انگیزه برای این گونه خطاب در این مورد پنهان كردن كرامت و ویژگی آن حضرت بوده تا هم چون دیگر امتیازاتش باشد كه اگر ظاهر می شد با سختی و دشواری تكلیف منافات داشت.

در پایان این بحث شایسته است روایتی را كه در مورد غسل و وصیت آن حضرت پیش از وفات وارد شده مورد توجه قرار دهیم كه خود بهترین دلیل و محكم ترین برهان بر طهارت و پاكی آن حضرت در زندگی و بعد از


مرگ می باشد كه مرگ هیچ گونه پلیدی و ناپاكی در آن بانوی بزرگوار پدید نیاورد با اینكه شما می دانید كه بدن بعد از خروج روح و مردن انسان نجس می شود و در این حكم خلافی وجود ندارد [7] بخاطر همین مطلب لازم است میت را غسل دهند و بدنش را تمیز كنند ولی حضرت زهرا صلوات الله علیها وصیت فرمود كه كسی لباس او را از بدن بیرون نیاورد و با همان غسل پیش از وفات دفن شود.

احمد در مسندش از ام سلمی «همسرابی رافع» روایت می كند كه گفت: فاطمه علیهاالسلام از درد بیماری پیش از وفاتش شكایت كرد، من به عیادت آن حضرت رفتم، آن روز نیز هم چون دیگر روزهای بیماریش بود، علی علیه السلام به دنبال كاری از منزل بیرون رفت، فاطمه علیهاالسلام گفت: ای مادر آب غسل برایم فراهم كن من آبی برایش آماده ساختم، غسلی بس نیكو انجام داد و پس فرمود: ای مادر لباس های نو مرا بده، من لباسهایش را دادم، پوشیده و فرمود: ای مادر بسترم را در وسط اتاق بگستر، انجام دادم، روی بستر روی به قبله خوابید و دستش را زیر صورت گذاشت و فرمود: آی مادر می دهم اكنون از دنیا می روم و خودم را تطهیر كرده ام، كسی لباسهای مرا از تنم بیرون نكند، در همان دم جان سپرد و روحش از بدن خارج شد، بعد از لحظه ای علی وارد شد و جریان را به او گفتم. [8] .

این روایت در كتابهای مختلف عامه و خلاصه مانند: «الاصابه» تالیف ابن حجر در شرح حال آن حضرت، «حلیله الاولیاء» 2/ 43 و «كشف الغمه»


1/ 502 و «المناقب» تالیف ابن شهر آشوب 3/ 364 و «المستدرك» تالیف محدث نوری 1/ 104 در نوارد غسل آمده است.

در «كشف الغمه» آمده كه اتفاق راویات شیعه و سنی در نقل این روایت با اینكه حكم شرعی برخلاف آنست عجیب است، زیرا فقهاء از دو طرف دفن بدون غسل را جایز نمی دانند مگر در موارد مخصوصی كه شامل این مورد نمی شود... و شاید این خود یكی از امتیازات آن حضرت باشد آری آن حضرت در طهارت مانند پدر بزرگوارش بود،چنانكه از امام صادق علیه السلام روایت شده كه هنگامی كه سوال شد آیا علی بعد از آنكه رسول خدا را غسل داد خودش غسل كرد؟ فرمود: پیامبر پاك و پاكیزه است لكن علی غسل كرد و سنت جاری شد و ادامه پیدا كرد.


[1] بحارالانوار 43/ 19- 16.

[2] بحارالانوار 43/ 19- 16.

[3] المجالس السنيه 5/ 41 و «بحارالانوار» 22/ 540.

[4] سنن بيهقي 7/ 65.

[5] سنن بيهقي 7/ 65.

[6] الغدير 3/ 211.

[7] از محمد بن سنان، از حضرت رضا عليه السلام روايت شده است كه آن حضرت در پاسخ سوالات او چنين مرقوم داشتند: علت غسل ميت آنست كه با اين غسل پاك و از آلودگي دوران بيماريش پاكيزه و تميز مي شود...

و از آن حضرت نيز نقل شده است: از آن جهت غسل ميت واجب شده است كه به هنگام مردن نجاست و آزار غلبه مي كند (الوسائل 2/ 679).

[8] «مسند احمد» 6/ 461.