کد مطلب:301355 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:150

صدیقه


1- از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در ضمن حدیثی طولانی نقل شده كه فرمود: ای علی، من به دخترم فاطمه در مورد چیزهایی سفارش كرده، و گفته ام آنها را به تو بدهد از او بگیر، او راستگو و صادق است، بعد فاطمه را به سینه چسبانیده، سرش را بوسیده و فرمود: پدرت فدای تو شود ای فاطمه. [1] .

2- مفضل بن عمر گوید به حضرت صادق علیه السلام عرض كردم، چه كسی فاطمه را غسل داد؟ فرمود: امیرالمومنین علیه السلام. من از فرمایش حضرت دلم گرفت، حضرت فرمود: گویا از شنیدن این جمله دلگیر شدی؟ عرض كردم: آری، چنین شدم، فرمود: دلگیر نشو، او صدیقه است و جز صدیق كسی


نباید او را غسل دهد. مگر نمی دانی كه مریم را كسی جز حضرت عیسی غسل نداد. [2] .

3- از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده كه به حضرت علی فرمود: سه چیز به تو داده شده كه به هیچ كس حتی من داده نشده است، پدر زنی مانند من داری و من چنین پدر زنی ندارم، به تو همسری «صدیقه»، مانند دخترم داده شده ولی به من همسری این چنین داده نشده است، به تو از صلبت فرزندانی هم چون حسن و حسین داده شده است ولی من از صلب خودم چنین پسرانی ندارم لكن شما از من و من از شمایم. [3] .

4- علی بن جعفر از برادرش از حضرت موسی بن جعفر علیه السلام روایت كند كه فرمود: «همانا فاطمه علیهاالسلام صدیقه و شهیده است» [4] .

كلمه «صدیقه» بر وزن «فعیله» صیغه مبالغه است در صدق، و تصدیق یعنی نسبت به هر آن چه كه پدرش حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم از سوی خداوند آورده بود بسیار تصدیق كننده و در تمام گفته هایش صادق است، گفتارش كردارش را تصدیق می كند و این معنای عصمت است، در عصمت آن حضرت شكی نیست زیرا به اجماع شیعه و سنی و روایات متواتره از دو طرف مشمول آیه تطهیر می باشد.

5- حضرت صادق علیه السلام فرمود: او صدیقه كبری است و قرون نخستین بر محور معرفت و شناخت او دور می زده است. [5] .



[1] بحارالانوار 22/ 491.

[2] الوسائل 2/ 714، 715.

[3] الرياض النضره 2/ 202، بنا بر نقل الغدير جلد 2/ 305.

[4] مرآه العقول 5/ 315.

[5] بحارالانوار 43/ 105.