کد مطلب:303506 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:236

مقدمه
سیده نساء عالمیان الگوی زنان جهان

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین وصلی اللهم علی خاتم الّنبیّینَ ابی القاسم محمد وآله الطیبین الطاهرین المعصومین

سیما علی انسیةالحورا، فاطمةالزهرا، البتول العذراء، ام الائمة، النقباءالنجباء.

اما بعد قال رسول الله صلی الله علیه وآله: خلق الله نور فاطمه قبل آن یخلق الارض والسماء فقال بعض الناس: یا نبی الله، فلیست هی انسیّه؟ فقال (ص) فاطمة حوراء انسیّه. [1] .

رسول خدا فرمود: خداوند نور فاطمه را پیش از آفرینش زمین و آسمان خلق فرموده است بعضی از اصحاب عرض كردند یا رسول الله زهرا انسیه نیست؟ (یعنی از جنس بشر كه از خاك آفریده شده اند نیست؟) فرمود: فاطمه فرشته ای است از جنس بشر.

موضوع این كتاب [فاطمه الزهرا برتر از زیبائیها] است. پیش از آنكه به موضوع این كتاب بپردازیم مختصری از شرح حال آن بانوی عظیم الشان اسلام را بیان نموده آنگاه ابعاد گوناگون شخصیت آسمانی آن حضرت را ذكر می نماییم.

فاطمه علیهاسلام كوثر قرآن و رابط بین نبوت و ولایت در سال پنجم بعثت از مادرش خدیجه كبری علیهاسلام در مكه معظمه درخانه رسول خدا (ص) به دنیا آمد.

پنجساله بود كه مادر مكرمه اش را از دست داد و در سن نه سالگی به ازدواج حضرت امیر المومنین علی علیه السلام در آمد چهار فرزند از او به یادگار ماند دو پسر به نامهای امام حسن و امام حسین علیهماالسلام و دو دختر به نامهای زینب و ام كلثوم علیهماالسلام و در سن 18 سالگی در حالی كه از منافقان زمان رنجیده خاطر بود به شهادت رسید.

و طبق وصیتش شبانه در دل خاك مدینه در یكی از این سه مكان مقدس (در حجره اش یا در بین منبر و قبر مقدس پیامبر (ص) و یا در قبرستان بقیع) مخفیانه به خاك سپرده شد. و این واقعه جانسوز در سیزدهم جمادی الاولی سال یازدهم هجری یا در سوم جمادی الثانیة همان سال به وقوع پیوسته است.

چگونه می توان حضرت زهرا سلام الله علیها را به عنوان بهترین الگو در جهان معرفی كرد؟

هر چند سخن گفتن درباره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها كار آسانی نیست ولی با اتكال به خداوند متعال و استمداد از روح مطهر آن طاهره مطهره وشجره طبیه.كوثر قرآن و حبیبه رحمان و حلیله امیر مومنان (ع) كلمه ای می نگارم و در آغاز. به عجز و ناتوانی خویش در ترجمه این بضعه پاك رسول، و معصومه بتول اعتراف نموده، و اگر لغزش یا لغزشهایی در نگارش این كتاب پدید آید از خداوند متعال استغفار می نمایم. انه هو الغفور الرحیم.

چگونه می توان از بانویی سخن گفت كه رسول خدا (ص) او را لیلةالقدر دانسته و می فرماید:

من عرفها فقد ادرك لیلةالقدر. [2] هر كس فاطمه (س) را بشناسد به حقیقت شب قدر را درك كرده است.

چگونه می توان از بانویی سخن گفت كه رسول خدا (ص) در حقش فرموده است: یا سلمان!

من احب ابنتی فاطمه فهو معی فی الجنة و من ابغضها فهو فی النار. [3] .

ای سلمان هركس دخترم فاطمه را دوست بدارد با من در بهشت خواهد بود و هركس با او دشمنی كند در آتش دوزخ است: تا آنجا كه فرمود: وای بر آن كس كه بر او ستم می كند یا به (همسرش) علی جفا نماید.

و چگونه می توان از بانویی سخن گفت كه خداوند تعالی در شب معراج اینگونه عظمت مقام او را به پیامبرش (ص) گوشزد می كند: روایت از رسول خدا (ص) است كه فرمود: خدا به او فرمود:

یا احمد لولاك لما خلقت الافلاك، و لولا علی لما خلقتك، و لولا فاطمه لما خلقتكما [4] .

ای رسول اگر منظور از آفرینش تو نبودی، افلاك را نمی آفریدم و اگر علی نبود (و اگر نمی خواستم علی را ایجاد كنم تو را خلق نمی كردم) و اگر نمی خواستم فاطمه را بیافرینم شما دو تن را نیز خلق نمی كردم.

پس باید در مورد حضرت فاطمةالزهرا علیهاسلام به عجز خویش اعتراف نموده و بگوییم


ما را كجا به كوی تو ممكن شود وصول

كانجا كه عقل را نبود قدرت نزول


چگونه می توان حق سخن را درباره بانویی اداء كرد كه ثمره شجره نبوت، و همطراز با مقام والای ولایت است؟ بانویی كه جان پیامبر است و پدر او را ام ابیها خوانده و هم به روایت حضرت امام حسین علیه السلام رسول خدا صلی الله علیه وآله در حقش فرمود: فاطمةُ بهجة قلبی و ابناها ثمرة فوادی و بعلها نور بصری. والائمة من ولدها امناء.

ربی وحبله الممدود بینه و بین خلقه من اعتصم به نجی و من تخلف عنه هوی. [5] .

فاطمه شادی دل من است و فرزندان او حسن و حسین میوه دل منند و شوهرش فروغ چشمان من است. و امامان از فرزندانش امینان خدای من اند و ریسمان كشیده شده اش بین او و بین بندگانش. هركس به آن ریسمان چنگ زند نجات یابد و آن كس كه روی گرداند از آن، ساقط شود.

چرا چنین نباشد كه او مقصود خدا و مقصود قلب مقدس پیامبر عظیم الشان، و مادر یازده امام معصوم و حجت خداوند متعال است و نسل پاك نبوت از وجود این دختر گرانمایه برجای ماند.

آری سخن از دختری است كه بسیاری از آیات كریمه قران شریف و سوره هایی از این كتاب آسمانی مانند سوره كوثر و سوره هل آتی در شان این، بانوی بزرگ نازل گردیده است.

فضایل زهرای مرضیه (ع) همطراز فضایل بی نهایت پیامبر اكرم (ص) است.

امام خمینی رضوان الله تعالی علیه در یكی از سخنرانیهای خود در مورد اسوه زنان جهان فرموده اند: اگر روزی باید روز زن باشد. چه روزی والاتر و افتخارآمیزتر از روز ولادت با سعادت فاطمه زهرا سلام الله علیها است؟

زنی كه افتخار خاندان وحی، و چون خورشیدی بر تارك اسلام عزیز می درخشد. زنی كه فضایل او همطراز فضایل بی نهایت پیغمبر اكرم (ص) و خاندان عصمت و طهارت بود. زنی كه هر كس با هر بینش درباره او گفتاری دارد و از عهده ستایش او بر نیامده و احادیثی كه درباره این بانوی بزرگ از خاندان وحی رسیده به اندازه فهم مستمعان بوده و دریا را در كوزه نتوان گنجاند، و دیگران هرچه گفته اند به مقدار فهم خود بوده، نه به اندازه مرتبت او [6] و در سخنی دیگر فرموده اند: واقعیت ها و حقایق مربوط به شخصیت بی نظیر فاطمه زهرا سلام الله علیها بسیار عظیم تر از تصورات و ذهنیت ما است. دختر گرامی رسول اكرم (ص) معمّای ناشناخته ذهن و معارف بشری است و آن حضرت را فقط با پیامبر اسلام (ص) و امیرالمومنین (ع) می توان مقایسه كرد.

اینك فهرستی مختصر از ابعاد گوناگون زندگانی حضرت زهرا سلام الله علیها را ذكر نموده و شرح مختصری در پیرامون هر كدام از این ابعاد به میزان فهم و دریافت خود بیان می كنیم و اعتراف می كنیم اگر چنانچه نتوانسته و نمی توانیم در معرفی این اسوه كامل زنان جهان حق مطلب را اداء كنیم امید است توانسته باشیم نیمرخی هر چند ناقص در حد اندیشه و تلاش ناچیز خود اسوه بودن این بانوی بزرگ جهان اسلام را ترسیم تا هر كس كه لیاقت پیروی از این انسان كامل را دارد بتواند این حبیبه حق را سرمشق خویش قرار دهد وما هم از پاداش معنوی بی بهره نمانیم بمنه و توفیقه انه هوالموفق و خیر معین. قابل ذكر است كه عنوان این كتاب (فاطمةالزهرا برتر از زیبائیها).

با استفاده از حدیث رسول خدا (ص) است كه درباره دخترش فاطمه علیهاسلام فرمود: لو كان الحسن شخصاً لكان فاطمه بل هی اعظم [7] .

اگر زیبایی به صورت یك شخص مجسم شود بی شك آن شخص فاطمه است بلكه فاطمه برتر از زیبائیها است.

این كتاب دارای مقدمه و چهارده فصل و یك خاتمه است.

مقدمه در معرفی حضرت فاطمه زهرا علیهاسلام به طور اختصار

فصل اول: در ابعاد گوناگون شخصیت تابناك حضرت فاطمةالزهرا علیهاسلام

فصل دوم: چهل امتیاز از امتیازات حضرت فاطمه زهرا علیهاسلام

فصل سوم: مفاخره مقدس بین حضرت علی و فاطمه زهرا علیهاسلام

فصل چهارم: شناسنامه و القاب نورانی حضرت فاطمه زهرا علیهاسلام

فصل پنجم: شرح ازدواج حضرت علی و فاطمه علیهاسلام و مختصری در مورد تكالیف همسران در اسلام

فصل ششم: تاریخچه تسبیح حضرت فاطمه زهرا سلام اله علیها و تفسیر آیه مباركه تطهیر

فصل هفتم: سرگذشت غم انگیز فدك

فصل هشتم: خطبه غراء حضرت فاطمه زهرا علیهاسلام در احقاق حق خود

فصل نهم: مصائب و شهادت حضرت فاطمه زهرا علیهاسلام

فصل دهم: فاطمه زهرا علیهاسلام از نگاه قرآن كریم

فصل یازدهم: فاطمه زهرا علیهاسلام از نگاه معصومین علیهم السلام

فصل دوازدهم: فرزندان حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و فضایل سادات و ذریه های آن بانو

فصل سیزدهم: فاطمه زهرا علیهاسلام در محشر شامل تظلم و دادخواهی و مقام شفاعت آن بانو

فصل چهاردهم: در مكتب حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها شامل كلمات و دعاهای آن بانو

خاتمه: سخنی درباره حجاب با زنانهای مسلمان

امید است همه ما انشاءالله در پرتو هدایت حضرت حق و پیروی از پیامبر و خاندان معصومش علیهم السلام خصوصاً زنان مسلمان با الگو قرار دادن حضرت فاطمه زهراعلیهاسلام در زندگانی فردی و اجتماعی خود پیروان خوبی برای آنها باشیم.

بمنّه و توفیقه اِنّه هُو الموفّق و خیُر معین

والسلام علی من اتبع الهدی

یوسف صدّیق عربانی

پائیز سال 1377


[1] ناسخ التواريخ شرح زندگاني حضرت فاطمه زهرا (س) تاليف ميرزا تقي خان لسان الملك.

[2] فاطمةالزهرا تاليف عمادزاده.

[3] فاطمةالزهرا تاليف احمد رحماني / 620 به نقل از ينابيع الموده/ 263.

[4] همان سند فاطمةالزهرا/ 9 نقل از جابربن عبدالله انصاري.

[5] فرائد السمطين، ج 66 / 2 فاطمة الزهرا بهجة قلب المصطفي / 112.

[6] جايگاه و نقش زن از ديدگاه امام خميني و مقام معظم رهبري از انتشارات اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي تهران سال 74 صفحات 339 - 336.

[7] فرايد السمطين، ج 68 / 2.