کد مطلب:313832 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:175

کعبه
طبق روایات متعدد قدمت كعبه به زمان قبل از حضرت ابراهیم علیه السلام و حتی پیش از حضرت آدم علیه السلام برمی گردد. كعبه نخستین خانه ای است كه برای هدایت



[ صفحه 157]



بشر بنا شده است. حضرت ابراهیم و اسماعیل علیهماالسلام ساختمان كعبه را بر پایه های قدیمی آن برپا داشتند.

ارتفاع كنونی آن 15 متر است و یگانه درب آن در ضلع شرقی قرار دارد. تقریبا 23 سال قبل از هجرت، كعبه در اثر سیل بزرگی آسیب دیده بود و به وسیله قریش تجدید بنا گردید. بر سر نصب حجرالاسود كه خود افتخار بزرگی بود اختلاف شدیدی میان آنها بروز كرد در این بین همین كه محمد صلی الله علیه و آله و سلم را دیدند، گفتند این امین است و او را به داوری برمی گزینیم. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم با درایت تحسین انگیزی همه را در محل حجرالأسود شركت داد و با دست خود آن را نصب فرمود، و از خون ریزی حتمی جلوگیری نمود.

در سال 63 هجری امویها در جنگ با این زبیر با پرتاب سنگ به وسیله ی منجنیق بنای كعبه را متزلزل كردند. ابن زبیر آن را در سال 24 هجری تعمیر نمود.

همچنین در جنگ دیگری آسیب فراوانی به كعبه رسید و پس از قتل ابن زبیر در سال 74 هجری تجدید بنا گردید و حضرت امام سجاد علی بن الحسین علیهماالسلام حجرالاسود را به دست خود نصب فرمود. در سال 140 هجری كعبه بار دیگر مرمت شد. در سال 1377 ه. ق شكافی در سقف كعبه مشاهده شد، پس از بررسی معلوم شد كه كعبه دارای دو سقف است، سقف فوقانی آن تجدید و سقف تحتانی آن ترمیم گردید.

ابوذر غفاری از رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم روایت كرده: نگاه كردن به علی بن ابی طالب علیه السلام پدر و مادر، قرآن و كعبه عبادت است از روی معرفت باشد خطاها را محو می كند. «حضرت امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: تا كعبه برپا است دین اسلام برپا است».

حضرت علی علیه السلام فرمود: «اگر ثروت بسیار داشتم چیزی به كعبه هدیه نمی كردم چون به دست نیازمندان نمی رسد، بلكه به دست متولیان بی نیاز می رسد. كعبه نه می خورد و نه می آشامد، آن چه به آن هدیه می شود باید به زوار و نیازمندان داده شود.

از این رهنمود آسمانی روشن می شود كه هدایا و نذوراتی كه در عصر ما به اماكن



[ صفحه 158]



مقدسه داده می شود باید تحت ضوابطی به دست محتاجان واقعی برسد.

از حوادث شگفت انگیز كعبه كه هیچ گاه در تاریخ تكرار نگشته این است كه حضرت فاطمه بنت اسد زوجه ی ابوطالب علیهماالسلام فرزند بزرگوار خود علی علیه السلام را در داخل كعبه به دنیا آورد، كیفیت تولد علی علیه السلام در خانه ی خدا در كتب متعدد نقل شده است.

از جمله مستدرك الصحیحین جلد 3، ص 483، نورالابصار، ص 69، فصول المهمة ابن صباغ المالكی، ص 24.



كسی را میسر نشد این سعادت

به كعبه ولادت به مسجد شهادت [1] .




[1] مكه المكرمة: ص 21 و 22 و 23، نوشته آقاي حاج شيخ سلمان غفاري از انتشارات بنياد همدمي.