کد مطلب:313836 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:178

خراسان
واردین به خراسان از آل ابی طالب علیه السلام:

امام ابوالحسن علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیة و الثناء

یاقوت حموی در كتاب معجم البلدان می نویسد: «مرسی» از شهرهای جزیره ی سیسیل به شمار می رود ولی مادر امام هشتم را كه «تكتم مرسی» می نامند چون از باختر زمین و از شهر مارسی واقع در جنوب فرانسه است. این بانوی فرانسوی كه از ادب خانوادگی برخوردار بود در خانه ی امام هفتم علیه السلام از كنیزی به آزادگی رسید و همسر امام علیه السلام شد.

روز پنجشنبه یازدهم ذی قعده سال صد و چهل و هشت هجری، دیده به جهان گشود و بنابر امر الهی و وصیت پدر و لیاقتی كه داشت، به امامت برگزیده شد. امام علیه السلام مدتی را با هارون و مدتی را با امین و چند سالی را با دیگر فرزندش، مأمون، گذراند. از آن جا كه مأمون از آگاهی سیاسی بیشتری برخوردار بود، محاسبه كرد كه باید رهبران جنبش های آزادی بخش اسلامی را كه امام هشتم علیه السلام در رأس آنان است، وارد در دولت كرد و از سنگرهایشان، آنان را خارج نمود. اول با پیشنهاد و پس از اینكه امام علیه السلام نپذیرفت، با تهدید امام علیه السلام را از مدینه به مرو، فراخواند



[ صفحه 161]



و ولایت عهد خلافت را به امام رضا علیه السلام سپرد. امام علیه السلام قبول نمی كرد و سرانجام شرط كرد در عزل و نصب كارمندان دولت، دخالتی نداشته باشد تا مأمون به مقصد خود نائل نگردد. این حادثه در سال دویست هجری اتفاق افتاد و پس از آن مأمون پشیمان گردید. زیرا نفوذ تشیع را، روزافزون می دید و امام علیه السلام را به وسیله ی زهر، در سال دویست و سه هجری روز آخر ماه صفر، شهید كرد. امام علیه السلام در طوس دفن گردید.

ابن صباغ در كتاب ارزنده ی خود می نویسد: «شیخ كمال الدین بن طلحه گفت اگر كسی پیرامون شخصیت علی امیرالمؤمنین و علی بن الحسین زین العابدین علیهماالسلام تحلیل و تحقیق كند و سپس سومین علی یعنی علی بن موسی الرضا علیه السلام را بشناسد، به این نتیجه می رسد كه آن امام علیه السلام كاملا وارث دو امام و دو علی دیگر است. گویا مقاومت، علم و ایمان را از سلف خود به ارث برده و اینقدر توانایی علمی داشت كه مأمون، تمام شخصیتهای علمی مذاهب جهان را برای مباحثه با امام علیه السلام دعوت كرد و همه در پیشگاه علم و احتجاجش تسلیم شدند. [1] .


[1] اصول عقايد اسلامي، تأليف دكتر سيد عبدالرضا حجازي، ص 550 - 549، چاپ صبح امروز تهران.