کد مطلب:313846 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:184

زبید
زبید (به فتح اول و كسر دوم، و یاء) بخشی از یمن بوده و در اصل نام رودخانه ای است كه به دریای احمر می ریزد و در آنجا شهر مشهور زبید واقع شده است كه محمد بن زیاد فرماندار مأمون عباسی در یمن به سال 204 ه. ق آن را بنا كرد. [1] .



[ صفحه 169]



واردین به زبید از اولاد عباس بن علی علیهماالسلام، از جمله برخی از فرزندان عبیدالله بن حسین بن عبیدالله بن عباس اولاد ابی عبدالله محمد تاتور [2] فرزند حسن اصغر پسر علی بن عبیدالله بن حسن بن عبیدالله بن عباس علیه السلام می باشند.


[1] مهاجران آل ابي طالب عليهم السلام: ص 475.

[2] سلسله ي نسب عباسيان و علويان در اطراف يمن، غالبا به سيد مجاهد ابوجعفر محمد بن عبيدالله بن عبدالله بن عبيدالله بن ابي الفضل العباس عليه السلام مي انجامد كه در سال 296 ه. ق در نجران در خانه ي خود به شهادت رسيد. وي از طرف هادي يحيي بن حسين بن قاسم رسي عامل نجران بود.

پسرش علي در قصيده اي او را مرثيه گفته و بعضي از قبايلي را كه در قتل او شركت داشته اند نام برده است:

قبيله ي حارث بن كعب، شخصيت بزرگي را به قتل رساندند كه بهترين نمازگزاران و روزه داران بوده است. او را كشتند، و آشكارا مرتكب قتل او شدند، در حاليكه برايشان واضح بود كه حق او را پايمال كرده اند. او كه پناه و پشتوانه، مايه ي اميد، و حامي مسلمانان بود. خداوند قبيله ي مذحج را به كيفر قتل ابي جعفر با بدترين وضع بكشد و آنان به كيفر كارشان برسند. خداوند منازل بهشتي را به پدرم پاداش دهد، و بهشت و رضوان را به او ببخشايد.

اينها نه تيره ي بزرگ بودند كه از نسل ابوعبدالله محمد تاتور نمي باشند و مؤلف از آنان نام نبرده است. (مهاجران آل ابي طالب عليهم السلام: ص 249).