کد مطلب:313896 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:178

مغرب
مغرب، نامی است كه جغرافی دانان قدیم بر بلاد بربر یا آفریقای صغیر (مشتمل بر بلاد غرب طرابلس، تونس، الجزایر و مراكش) اطلاق می كردند. و آن را منقسم به نقاط زیر می نمودند: از طرف غرب به مغرب دور (كه از شرق به تلمسان، از غرب به ساحل اقیانوس اطلس، از شمال به سبة، و از جنوب به مراكش محدود است) و مغرب اوسط (كه از غرب به وهران، از شرق به حدود سرزمینهای بجایه، معروف به قطر و جزایر نو، محدود است) و مغرب نزدیك، كه به آفریقا مشهور است و در منطقه ی وسیعی قرار دارد كه اندكی از شهرهای تونس را نیز دربر می گیرد.

اما مغرب امروز، نام دولت مهمی است كه پایتخت آن رباط است و از شهرهای بزرگ آن، مراكش، فاس، مكناس، داربیضاء و غیره می باشد. [1] .

واردین به مغرب از اولاد عباس بن علی علیهماالسلام، برخی از فرزندان عبیدالله بن حسن بن عبیدالله بن عباس علیه السلام می باشند كه مشخصات آنان بدین شرح است:

1. فرزندان یحیی بن عبدالله بن عبیدالله بن حسن بن عبیدالله بن عباس علیه السلام.

2. بعضی از فرزندان احمد بن محمد لحیانی فرزند عبدالله بن عبیدالله بن عباس علیه السلام، كه در مغرب و مدینه به بنی العشاری معروفند. بازماندگانش به نامهای: حسن، علی، حسین و محمد بوده اند، و دانشمند نسب شناس مرشد بالله می گوید: بازماندگان احمد بن محمد لحیانی در یمن موجودند. [2] .



[ صفحه 218]




[1] مهاجران آل ابي طالب عليهم السلام: ص 512.

[2] مهاجران آل ابي طالب عليهم السلام: ص 369.