کد مطلب:313948 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:174

زائرسرا
زائرسرا در قسمت غربی بیمارستان و به طور جداگانه از آن قرار دارد. مساحت



[ صفحه 290]



زائرسرا حدود 800 متر، و زیربنای ساختمان آن حدود یك هزار مترمربع می باشد. این مكان در سه طبقه ساخته شده و شامل 122 اطاق و سه سالن، و مسلخ و آشپزخانه و یك حیاط وسیع و دلباز است.

و زائرسرا به طور مجانی از مردم پذیرایی می كند و فعالیت آن تحت نظر یك هیئت امنا قرار دارد كه در طول زمان جابجا می شوند. و به طور رایگان و بدون هیچ گونه چشم داشتی مشغول خدمت هستند. هر چند وقت یكبار، از صندوق نذورات، طی مراسم باشكوهی با حضور افراد مشخص شهر غبارروبی می شود. این مراسم، كه در مكان هیئت ابوالفضلی انجام می شود شامل مداحی و روضه خوانی و اطعام می باشد. اعضای برجسته هیئت صندوق نذورات را تخلیه كرده و با كمك شخصیت های مدعو، پولها را مرتب و منظم می نمایند سپس موجودی آن را به حساب هیئت ابوالفضلی در بانك واریز می كنند. درمانگاه، در قسمت شرقی و شمالی طبقه ی فوقانی، و بیمارستان و زایشگاه در قسمت جنوبی و جدای از ساختمان درمانگاه و هیئت و بیمارستان واقع شده است. نمای بیرونی قسمت هیئت، حاوی كتیبه ای است كه تاریخ بنای ساختمان را مشخص كرده است كه كلمه ی مقدس بسم الله الرحمن الرحیم سرآغاز آن است. در همان قسمت نیز وقفنامه ی مسجد روی كاشی ترسیم شده است.

درخور ذكر است كه مرحوم حاج محسن رضوانی زحمات فراوانی جهت این بنا كشیده اند و شایسته است كه از ایشان قدردانی و طلب مغفرت شود.

در قسمت شرقی بناء حاوی كتیبه هایی است كه مزین به سوره های «والعصر» و «نصر» و «كوثر» می باشد. در قسمت شمالی بنا نیز اشعار جالبی در كتیبه ی فوق نوشته شده است. [1] .



دارالشفای ماه بنی هاشم این سراست

اینجا محل لطف و عنایات اولیاست



اینجا به نام اشرف اولاد آدم است

عیسی طبیب، و پرستار مریم است



جان به فدای سر و جان تست

از ادب آمدن و رفتنت



وقت تولد، قدمی پشت سر

وقت شهادت، قدمی پیشتر





[ صفحه 291]





صاحب سراخانه علمدار كربلاست

اینجا مریض فارغ از اندیشه و بلاست



خدام مفتخر به خدمت زوار درگهش

داروی او شفادهنده ی هر درد و هر بلاست





[ صفحه 292]




[1] خميرمايه ي اصلي مطالب مربوط به قضاياي نيشابور را حجت الاسلام آقاي شيخ علي نوآبادي نيشابوري تهيه كرده اند.