کد مطلب:315048 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:348

پیشگفتار
بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین و لعنة الله علی أعدائهم و غاصبی حقوقهم و منكری فضائلهم و مناقبهم من الجن و الانس أجمعین من الأولین و الآخرین الی یوم الدین.

خداوند را سپاس سزاوار است و درود و رحمت خدا بر خاتم انبیاء حضرت محمد بن عبدالله و جانشینان معصوم و مظلوم و پاك آن حضرت و سلام و درود بر خاندان رسول خدا صلی الله علیه و آله كه برای برپاداری دین خدا، از جان گذشته تا اسلام و دین خدا را جهانی كردند.

كتابی كه اكنون از نظر خواننده می گذرد یكی از مجلدات دائرةالمعارف حضرت قمر بنی هاشم اباالفضل العباس علیه السلام می باشد. البته قلم قاصر نمی تواند به شایستگی به معرفی شخصیت بزرگ پرچمدار كربلای امام حسین علیه السلام بپردازد چرا كه نمی توان مراتب كمال و فضائل آن دلبند علی بن ابی طالب علیه السلام را درك كرد.



[ صفحه 10]



هم چنین خدا را شكر می كنیم كه با بضاعت اندك این كتاب شریف به طور متعدد چاپ شده و به زبان های مختلف زنده دنیا ترجمه و پخش شده است.

مخالفین و معاندین اهل بیت علیهم السلام از زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله بنابر این داشته اند كه اهل بیت علیهم السلام را به هر طریقی كه شده نابود كنند. ولی خدای متعال هم دین خودش را یاری می كند كه در این آیه ی شریفه می خوانیم:

(یا أیها الذین آمنوا ان تنصروا الله ینصركم و یثبت اقدامكم) [1] .

حضرت قمر بنی هاشم اباالفضل العباس علیه السلام برای خدا كارهایی را انجام داد.

آن یكتاپرست الهی برای خدا شروع كرد و هدفش همیشه خدا بود. حضرت اباالفضل العباس علیه السلام فرزند شجاع حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیهماالسلام با كسی شوخی نداشت و كارهای او همیشه برای خدا بود. آنجا كه در روز عاشورا فرمود:



والله ان قطعتموا یمینی

انی احامی ابدا عن دینی



قسم حضرت قمر بنی هاشم علیه السلام به این سادگی نبوده است. آن پسر مرد دین امیرمؤمنان علی علیه السلام است كه در میدان جنگ، دشمن خونخوار از او تقاضای شمشیر می كند، آن حضرت مردانه شمشیرش را به وی می دهد و بعد كه از حضرت سؤال می شود: شما چرا شمشیر را به او داده اید؟

می فرماید: برای علی ننگ است چیزی بخواهند او دست رد به سینه اش بزند.

آفرین بر این بزرگمرد تاریخ كه هیچ وقت مادری چنین فرزندی نیاورده است.

ما در این كتاب و مجلدات پیشین، پیش از شروع كرامات اجمالی از زندگانی درخشان و سراسر افتخار مولود كعبه، مظلوم تاریخ و شهید محراب كه خود



[ صفحه 11]



حضرتش در پاسخ آن عرب فرمود:

یا اعرابی! أنا أعظم ظلامة منك، ظلمنی المدر و الوبر، و لم یبق بیت من العرب الا و قد دخلت مظلمتی علیهم. و ما زلت مظلوما حتی قعدت مقعدی هذا. [2] .

ای عرب بادیه نشین! ستمی كه به من شده از ستمی كه به تو شده بزرگتر است. كلوخ ها كرك ها نیز به من ستم كردند، هیچ خانه ای از عرب نماند مگر این كه به من ستم كردند. من پیوسته مورد ستم واقع شدم تا خانه نشین گشتم.

به اندازه ی وسع خود در این رابطه مطالبی به رشته ی تحریر درآورده ام تا آنها را به دوستان و شیعیان و آزادمردان تقدیم نمایم. امید است ان شاء الله مورد رضایت آن حضرت قرار گیرد.

درخور ذكر است كه برای حفظ وحدت و یكپارچگی نثر كتاب، مطالب منقول از مآخذ گوناگون با حفظ كامل معنا و مضمون، تلخیص یا ویرایش شده است. امید است این اثر ناچیز مورد توجه و قبول حضرت بقیة الله الاعظم حجة بن الحسن العسكری عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار گیرد. آمین رب العالمین.

سبحان ربك رب العزة عما یصفون

و سلام علی المرسلین و الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد

و آله الطیبین الطاهرین و العاقبة للمتقین.

بیستم جمادی الثانی 1427 هجری قمری مطابق 24 تیر 1385 ه. ش

سالروز تولد ام ابیها صدیقه ی كبری فاطمه زهرا علیهاالسلام

قم، حرم اهل بیت علیهم السلام

علی ربانی خلخالی



[ صفحه 13]




[1] سوره ي محمد صلي الله عليه و آله آيه ي 7.

[2] بحارالانوار ج 42 ص 187 ح 5.