کد مطلب:315490 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:212

شجاعت
دلیری و شجاعت، گویاترین نشان مردانگی است؛ زیرا نشانه ی قوت و استواری و ایستادگی در برابر حوادث می باشد. ابوالفضل این صفت والا را از پدرش كه شجاعترین انسان هستی است و داییهایش كه از دلاوران نامدار عرب بودند و در میان سایر قبایل بدین صفت مشهور بودند، به ارث برده بود.



[ صفحه 56]



ابوالفضل دنیایی از قهرمانیها بود و آنگونه كه مورخان گفته اند در جنگهای همراه پدرش هرگز ترسی به خود راه نداد. روز عاشورا نیز آنچنان شجاعتی از خود نشان داد كه زبانزد تاریخ گشت. ابوالفضل در این روز كه از حماسی ترین روزهای تاریخ اسلام است، در برابر انبوه دشمنان - كه دشت را پر كرده بودند - آنقدر دلاوری نشان داد كه شجاعان قوم را متزلزل و عامه ی سپاهیان را هراسان كرد و زمین، زیر پایشان لرزید و مرگ بر آنان سایه افكند تا آنجا كه به حضرتش پیشنهاد فرماندهی كل سپاه را - در صورت كناره گیری از یاری برادرش - دادند. لیكن عباس بر آن تمسخر زد و بر ایمان و عقیده اش و دفاع از آرمان مقدسش افزوده شد.

شجاعت و دلاوری حضرت عباس (علیه السلام) در روز عاشورا برای به دست آوردن سودی مادی از این زندگی نبود، بلكه دفاع از مقدسترین آرمانهای مجسم در نهضت برادرش سیدالشهداء بزرگترین مدافع حقوق محرومان و ستمدیدگان به شمار می رفت.