کد مطلب:317075 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:280

مقدمه


گفت در جنت فردوس امام سجاد

آن مقامی به اباالفضل عطا كرد خدا

كه بر آن جا دو مقامی كه برونست زوصف

می خورند از دل و جان غبطه جمیع شهدا

«صفا»

اباالفضل... حضرت عباس.... قمر بنی هاشم... باب الحوائج.... این اسامی و نامهای مقدس هر روز به نحوی از انحاء و به مناسبتی و علتی بر زبان ما جاری می شود. عده ای برای اثبات نظریه و درستی گفته خویش به حضرت عباس (ع) سوگند یاد می كنند. عده ای برای رونق یافتن كسب و كار خود تحت عنوان (شركت با اباالفضل) از وجود مباركش تبرك می جویند عده ای نیز برای گشوده شدن گره های مشكل زندگی به قمر بنی هاشم و باب الحوائج متوسل می شوند و از این طریق استجابت دعا و برآورده شدن حاجات و خواسته های خود را از درگاه ایزد یكتا مسئلت می نمایند.

و این امر، مربوط به یك طبقه و یا دسته معینی نیست. كارگر و كارفرما - كاسب و كارمند - بازاری و اداری - شخصیتهای روحانی و یا سیاسی، معلم و دانشجو، همه و همه با توجه



[ صفحه 4]



به مكنونات قلبی خویش در این راه گام برمی دارند. ولی.... ولی با تمام این احوال شاید تعداد كمی از افراد باشند كه از زندگانی واقعی و كامل حضرت عباس آگاهی داشته و از سرگذشت آن وجود عزیز از ابتدای طفولیت تا لحظه شهادت مطلع و مستحضر باشند. اصولا، آیا تا به حال دریافته اید كه چرا عنوان اباالفضل برای آن حضرت قائل شده و یا چرا آن همه كنیه و القاب به آن رادمرد روز عاشورا اطلاق نموده اند شما البته به آن القاب آشنا هستید ولی دلیل آنها را به طور كامل و مستدل كمتر مطالعه فرموده اید.... دلیل آن هم روشن است زیرا تاكنون كتابی كه بالاستقلال حاوی شرح حال قمر بنی هاشم باشد و در سر تا سر آن با سرگذشت دومین شخصیت بزرگوار واقعه كربلا آشنا گردید چاپ نگردیده است. اولین بار در این مورد دانشمند محترم و نویسنده و محقق ارجمند جناب آقای عمادالدین حسین اصفهانی همت گماردند و در یك كتاب شرح حال سه شاهزاده شهید را كه یكی از آنها قمر بنی هاشم باشد منتشر فرمودند كه از هر حیث ارزنده و قابل استفاده است.



[ صفحه 5]



كتابی كه اینك در دسترس شما قرار می گیرد از هر حیث و از هر جهت در نوع خود كم نظیر است زیرا نشریه ای است كه فقط و فقط به نام حضرت اباالفضل بوده و زندگانی آن حضرت را از گاهواره تا كنار نهر علقمه به طور كامل و مستدل در برابر دیدگان شما قرار می دهد.

در تهیه مطالب این كتاب تحقیقات و مطالعات كافی صورت گرفته تا كاملا مستدل و منطبق با واقعیت تاریخ باشد و خوانندگان گرامی بتوانند در موارد مختلف كه مربوط به زندگانی حضرت اباالفضل باشد جواب و پاسخ خود را در فصول و سطور آن پیدا نمایند.

علاوه بر صحت مطالب، منتهای دقت و مراقبت به كار رفته تا مفاد آن در خور توانائی با بهترین، سلیس ترین و روان ترین كلمات و عبارات به رشته تحریر درآید و نگارش آن كاملا بصورت نحوه انشای روزمره باشد تا قرائت و درك مطالب آن برای همه طبقات امكان پذیر گردد.

كتابهای ناسخ التواریخ - بطل العلقمی - الامام علی (ع) - زندگی حضرت امام حسن (ع) و سیدالشهداء تألیف



[ صفحه 6]



عمر ابوالنصر - طراز المذهب مظفری از جمله كتبی است كه در تهیه مفاد این كتاب مورد استفاده و استناد قرار گرفته است نكته ی كه تذكر آن لازم و ضروری می باشد این است كه ترویج كتب مذهبی و تشویق مردم به ویژه جوانان به مطالعه آن به طور حتم یكی از انواع و اقسام امر به معروف می باشد. شما وقتی دیگران را از خرید و مطالعه كتابهای مبتذل كه جز پیدایش افكار باطل و مضر نتیجه ندارد بازمی دارید یعنی (نهی از منكر) می نمائید و هنگامی كه به قرائت كتب مفید و شرح حال رجال به ویژه شخصیتهای صدر اسلام و خاندان رسالت كه گفتار و رفتار هر یك از آنها می تواند نمونه و سرمشقی برای ما باشد تشویق می نمائید (امر به معروف) را انجام داده اید. و با این ترتیب اگر خوانندگان عزیز در این طریق اقدام نمائید و دیگران را به خرید و مطالعه كتب مذهبی و زندگی برجستگان ختم ادیان توصیه نمائید مسلما (امر به معروف و نهی از منكر) را كه بنو به خود از وظایف حتمی هر فرد مسلمانی است به صورت عمل در آورده اید. امیدوار است كه خداوند یكتا قارئین محترم را در



[ صفحه 7]



مطالعه و ترویج این قبیل كتابها موفق دارد و دانشمند محترم و ارجمند جناب آقای محمدعلی شیرازی را كه هم ایشان مصروف ترجمه و نشر كتب مذهبی و ارزنده است بیش از پیش مؤید و مأجور فرماید. و نویسنده نیز این توفیق را بدست آورد كه باز هم با نوشتن چنین كتابهائی افتخار كسب ارادت بیشتری را به خاندان رسالت پیدا نماید... آمین

بدرالدین نصیری



[ صفحه 8]