کد مطلب:317081 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:290

خانواده
خانواده ای كه حضرت اباالفضل در آن نشو و نما نمود و آموزش و پرورش یافت از بهترین، عالیترین و كم نظیرترین نوع خود می باشد. نگاهی به شخصیت پدر - مادر - برادر و خواهر آن حضرت این موضوع را كاملا روشن می سازد.

قبل از هر چیز از پدر بزرگوار او یعنی مولای متقیان نام می بریم كه بعد از رسول خدا (ص) عالی ترین و بالاترین مقام را نه فقط در جهان اسلام بلكه در عالم انسانیت احراز نموده است. سخن درباره پدر گرامی حضرت عباس (ع) و شخصیت شگفت آوری همانطور كه ادهم كاشانی در اشعار زیر بیان داشته از جمله محالات محسوب می گردد.

اوصاف علی به گفتگو ممكن نیست

گنجایش بحر در سبو ممكن نیست



[ صفحه 35]



من ذات علی بواجبی نشناسم

اما دانم كه مثل او ممكن نیست

علی (ع) آفتاب حقیقتی بود كه در جهان اسلام نمودار و تابیدن گرفت و با انوار نورانی و معنویت خود جهانی را روشن ساخت زهد و تقوی - شجاعت و رشادت- خداپرستی و عبادت - دستگیری و سخاوت و بالاخره فصاحت و بلاغت آن حضرت از جمله صدها صفات اعجاب آور دیگری می باشد كه داماد پیامبر گرامی به نحو اكمل از آن برخوردار بود.

بزرگی مقام و عظمت امیرمؤمنان به درجه بود كه كلیه جهانیان را در قبال دریای اوصاف خود به تعجب و حیرت واداشته تا جائی كه پیدا نمودن كلمه و اسمی كه نمودار چنان شخصیتی باشد صورت محال و غیرممكن به خود گرفته است و به قول شاعر نامی معاصر استاد شهریار:

نه خدا توانمش خواند نه بشر توانمش گفت

متحیرم چه نامم شه ملك لافتی را

و با این ترتیب ملاحظه می شود كه حضرت اباالفضل از وجود چه پدر بی نظیری برخوردار بوده و از چه منبع فیاضی از نظر آموزش و پرورش سیراب می شده است.



[ صفحه 36]



مادر حضرت عباس (ع) یعنی ام البنین نیز چه از نظر خانوادگی و چه از نظر شخصیت معنوی و فردی مرتبه بلندی را دارا می باشد او از خانواده كلابیه بود كه از طوایف معروف و مشهور عربستان به شمار می رفت و مورد احترام و تكریم كلیه قبائل بود و علاوه بر این خود ام البنین شخصا از بانوان دانشمند عصر خود بود و در علوم دینی و همچنین در فصاحت و بلاغت، تقوی و پرهیزكاری از افراد كم نظیر به شمار می رفت.

برای عظمت مقام وی همین بس كه حضرت زینب علیهاالسلام پس از واقعه كربلا و جریان كوفه و شام وقتی به مدینه مراجعت فرمودند به دیدار ام البنین كه فرزندان خود را در روز عاشورا از دست داده بود رفتند و بعدها نیز تا موقعی كه در مدینه بودند در كلیه اعیاد به دیدن ام البنین می رفتند و تصدیق خواهند فرمود بانوئی كه حضرت زینب به آن شخصیت و مقام به ملاقات او پیشی بجویند و در اعیاد، خود را به دیدار او ملزم بدانند دارای چه منزلتی است و مسلما یك چنین بانوی بزرگواری در سمت مادری حضرت عباس و آموزش و پرورش وی چه تا چه حد تأثیر داشته و تا چه اندازه در



[ صفحه 37]



ایجاد شخصیت آتی فرزند خود مؤثر بوده است.

در مراحل بعدی یعنی پس از پدر و مادر، شخصیت برادران و خواهران از نظر محیط خانواده قابل توجه می باشد. حضرت اباالفضل بهترین برادرانی كه امكان داشته باشد و همچنین بهترین خواهری را كه بتوان نظیری برای آن یافت در كنار خود داشته است. حضرت امام حسن (ع) و حضرت امام حسین (ع) برادران ابوالفضل بودند كه توصیف درباره آنها كه از عالیترین تعلیم و تربیتها برخوردار بودند سخنی زائد به نظر می رسد زیرا آن دو وجود عزیز در آغوش خاتم النبیین بزرگ شدند و از تعالیم عالیه آن پیشوای عالیقدر استفاده نموده و از بركات پدری همچون علی و مادری مانند حضرت فاطمه برخوردار شده اند آیا از این بهتر برادری می توان برای حضرت عباس پیدا نمود مسلما خیر. از طرف دیگر ابوالفضل (ع) خواهری چون زینب كبری داشت كه بدون شك و به تصدیق دوست و دشمن - مسلمان و غیرمسلمان مایه افتخار بانوان جهان بوده و خواهد بود. آیا می توان آن خودگذشتگی و شهامت



[ صفحه 38]



غیرقابل تصوری را كه زینب (ع) در جریان واقعه كربلا از خود نشان داد فراموش كرد. آیا می توان آن وظیفه سنگینی را كه بعد از واقعه عاشورا زینب كبری به عهده داشت و در نهایت خوبی از عهده آن برآمد از یاد برد و آیا ممكن است سخنان فصیح و بلیغ و در ضمن شكننده آن بانوی بزرگوار را در كوفه و در شام كه پایه حكومت یزید را به لرزه درآورد و دنیائی را به اعجاب واداشت بدست فراموشی سپرد؟ اصولا كدام بانوئی را می توان نشان دهید كه با دیدن آن همه مصائب كه هر یك از آنها جوانی را پیر و پیری را به مرگ می كشاند تا آن اندازه بردبار بوده و متین عمل كند و در اثر آن، انتقام خون شهدای كربلا را پی ریزی نماید. این همه شخصیت و این همه مقاومت و این همه علو طبع كه حضرت زینب از خود نشان داد در اثر چه بوده؟ جواب آن روشن است. در اثر داشتن یك آموزش و پرورش كامل صحیح آن هم در خانواده رسالت. و آن وقت حضرت عباس (ع) چنین خواهر گرامی را در كنار خود داشته كه بدون چون و چرا در ایجاد شخصیت اباالفضل تأثیر كاملی داشته است.



[ صفحه 39]



با توجه به مطالب فوق خوانندگان ملاحظه می فرمایند حضرت اباالفضل در چه محیط مقدس پا به عرصه هستی گذارده و در چه محیط ارزنده و آموزنده ی آموزش و پرورش یافته است.