کد مطلب:317241 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:331

پیشگفتار
منت بی پایان خداوندی را كه دگر بار به این بنده ی حقیر توفیق خدمتی دیگر عطا نمود تا قدمی كوچك در جهت اعتلای فرهنگ غنی اسلامی بردارد و در راستای آگاهی و بهره گیری نسل جوان از دریای بی كران و سرشار از بركت ائمه اطهار (ع) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) اقدامی هر چند كوچك ولی پر از امید و عشق به ابوالفضل العباس (ع) انجام دهد.

انگیزه نگارنده از انتخاب این موضوع و نگارش این كتاب، ادای دینی بود كه براساس نذر بر شانه ام سنگینی می كرد و متحیر بودم كه در خصوص بزرگواری و عظمت آقا ابوالفضل العباس (ع) چگونه قلم را بر كاغذ بگردانم كه بی حرمتی و بی ادبی به ساحت مقدس آن حضرت (ع) نباشد و هم توانسته باشم ادای دین كنم. ولی به هر صورت بعد از مدت ها تفكر و اندیشه به خود گفتم:



آب دریا را اگر نتوان كشید

هم به قدر تشنگی باید چشید



یكی از مشكلات مهمی كه در خصوص نگارش و تألیف این كتاب وجود داشت، عدم وجود منابع و ماخذ در خصوص دوران مختلف زندگانی حضرت عباس (ع) قبل از واقعه كربلا است چرا كه



[ صفحه 4]



اكثر منابع و مأخذ و حتی اكثر مردم حضرت عباس (ع) را صرفا در حادثه ی كربلا جستجو می كند، در حالی كه زندگانی قمر بنی هاشم پر از فضل، بركت، بزرگواری، شجاعت، مناعت و اطاعت از ولایت ائمه بزرگوار زمانش می باشد. شاید هم دلیل اصلی كمرنگ بودن خطوط زندگانی حضرت عباس (ع) در میان منابع و مآخذ عمده ی تاریخ اسلام، قرار گرفتن ماه بنی هاشم در كنار خورشید عالم تاب، سیدالشهداء امام حسین (ع) است. ولی به هر حال در این اثر سعی شده است كه علی رغم پراكندگی منابع و مآخذ، با استفاده از مختصر منابع و مآخذ موجود شكل نسبتا كاملی از دوران مختلف زندگانی حضرت ابوالفضل العباس (ع) ترسیم گردد. باشد كه این وجیزه ی مختصر مقبول درگاه احدیت و نبی مكرم اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) واقع گردد و خود حضرتش (ع) شفیع روز محشر گردد.

در ادامه، این نگارنده بر خود فرض می داند كه از ناشر محترم جناب آقای سید علی اصغر شریعت زاده كه موجبات چاپ و نشر این اثر را فراهم نموده است تشكر و قدردانی نماید.

همچنین از همسر گرامیم كه با دلگرمی ها و حمایت های معنوی خود به گونه ای موجبات نگارش این اثر را فراهم نمودند قدردانی می شود. در پایان این اثر را به پسرم علیرضا كه وجودش از بركت حضرت ابوالفضل العباس (ع) است تقدیم می دارم.



[ صفحه 5]