کد مطلب:31818 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:397

مقدمه











شیوه ی بزرگان و خردمندان چنان است كه در اواخر عمر، بهترین تجربه ها و دانسته های دوران زندگی خود را به عنوان «موعظت» و «وصیت» بر زبان و قلم جاری می سازند تا درس زندگی برای آیندگان باشد و به راستی كه بسیاری از آن یادگارهای گرانبها، راهگشا و زندگی سازند، درس آموز و عبرت انگیزند. بهره وری از تجربه ها و دانش دیگران هنر بزرگی است، از اینرو «داناترین انسانها كسانی هستند كه از دانسته های دیگران بهترین بهره ها را برند.»

حضرت امیرالمومنین علیه السلام- هرچند كه سرتاسر زندگی اش درس آموز است- در برهه های خاصی، توصیه های گرانقدری به فرزندان و یاران خویش داشته است و آنان را نسبت ببه انجام آنها سفارش فرموده است. تمامی آن توصیه ها به راستی ما را هوشیار می كند، بیدار می سازد و به خود می آورد و حتی شرمنده شان می كند كه چرا در انجام آن تعالیم حیات بخش و زندگی ساز و آخرت پرداز، كوتاهی و سستی می ورزیم.

پیداست ضمن آنكه تمامی توصیه ها و موعظه های آن حضرت ارزشمند است، وصیتی را كه در بستر شهادت بیان فرموده است از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است و با وجود آنكه عناوین و مضامین آن در برگیرنده اساسی ترین دستورهای دینی است، متن كامل آن در میان

[صفحه 8]

شیعیان شهرت و رواج چندانی ندارد.

در این نوشته توفیق آن را یافته ایم كه ضمن نقل متن كامل وصیتنامه، آن را به اختصار شرح دهیم. دامنه این شرح تا آنجاست كه ما را فقط با اهمیت مباحث آشنا می سازد.

لازم است یادآوری شود این وصیتنامه در سه كتاب ذیل آمده است:

فروع كافی جلد هفتم صفحه ی 51 تا 52. (نوشته ی مرحوم كلینی متوفی به سال 328 یا 329 ه. ق)

من لایحضره الفقیه جلد چهارم صفحه ی 189 تا 191. (نوشته ی مرحوم صدوق متوفی به سال 381 ه. ق)

نهج البلاغه بخش نامه ها، وصیت چهل و هفتم. (گردآوری شده توسط مرحوم سیدرضی متوفی به سال 404 ه. ق)

البته متنی كه در كافی و من لایحضره الفقیه آمده كاملتر از متن نهج البلاغه است. و قسمت آخر وصیتنامه در نهج البلاغه در دو كتاب مذكور وجود ندارد. همچنین مقدمه وصیت نامه هم كه در من لایحضره الفقیه ذكر شده، در كافی و نهج البلاغه نیست و متن اصلی در دو كتاب كافی و من لایحضره الفقیه تقریبا یكسان است.در ضمن در كافی یك وصیت نامه مالی- خانوادگی نیز پیش از وصیت نامه مذكور نقل شده است.

امیدواریم كه این آشنایی شروعی باشد برای كوشش در اجرای آن تعالیم ارزشمند.

از خداوند می خواهیم ما را از پیروان و دوستداران حضرتامیرالمومنین علی علیه السلام قرار دهد و آتش ولایت و محبت آن حضرت و فرزندان گرامی اش، ائمه هدی- علیهم السلام- را در دل ما و فرزندان ما شعله ور فرماید: آمین.

سه شنبه هفدهم رمضان المبارك 1419 ه. ق

برابر با پانزدهم دی ماه 1377 ه. ش

نادر فضلی

[صفحه 9]


صفحه 8، 9.